Sant Cugat es torna vulnerable: una trentena de persones al dia demana ajuda a Serveis Socials

En les pròximes setmanes es posarà en marxa un nou servei de mediació entre propietaris i llogaters per renegociar preus o condonar mensualitats

Les atencions a Serveis Socials han incrementat un 46% durant la crisi del coronavirus
Les atencions a Serveis Socials han incrementat un 46% durant la crisi del coronavirus | Adrià Costa
12 de maig de 2020, 14:56
Actualitzat: 16 de maig, 11:55h
En les sis setmanes que fa que dura la crisi del coronavirus, Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Cugat ha atès 4.125 persones, que suposa un increment del 46% respecte a les persones ateses abans de la pandèmia. "La vulnerabilitat s'ha ampliat de forma abrupta a la ciutat", ha expressat la tinenta d'alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, en roda de premsa telemàtica, aquest dimarts al migdia. 

"La percepció social de la vulnerabilitat ha canviat", ha dit Gibert qui ha assegurat que cada dia reben entre 25 i 30 persones noves que busquen ajudes a Serveis Socials. Des d'autònoms, persones amb expedients de regulació temporal, propietaris d'empreses que no poden fer front a les depeses per la falta d'ingressos, gent que treballava a l'economia submergida o que tenia treballs precaris, són moltes les casuístiques de persones que "amb molt poc temps, han passat a ser vulnerables". 

Des de l'inici de la pandèmia vuit santcugatencs han perdut  l’habitatge i han estat reallotjats temporalment per l'Ajuntament i s'han destinat 45.474 euros en ajuts destinats a la cobertura de necessitats habitacionals per 147 famílies del municipi. A més a més, el nombre de trucades al telèfon gratuït d’atenció a la víctima de violència de gènere (900 900 120) ha augmentat un 117% a Sant Cugat si es compara amb les trucades fetes des de l’1 de gener fins al 15 de març (14 trucades en 76 dies) amb el període de confinament (del 16 de març al 19 d’abril) quan han trucat 16 dones en 35 dies).

És per això que el Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD) de l’Ajuntament ha continuat molt actiu i es fa acompanyament i seguiment a través de trucades, whatsapp o videotrucades, si és possible, i amb les dones amb més risc el seguiment arriba a ser diari. Per Gibert la crisi del coronavirus ha posat de manifesta la fragilitat del sistema" i ha defensat que cal tenir uns Serveis Socials "forts per parar el cop". En aquest sentit, Gibert ha assegurat que l'Ajuntament s'ha "centrat a atendre les urgències, però també estem mirant més enllà; avançant-nos a les necessitats que han de venir". 

Mediació per la rebaixa dels lloguers  

Des de l'Ajuntament s'ha detectat que moltes persones tenen problemes per poder pagar els lloguers dels habitatges on viuen per la pèrdua d'ingressos. En les pròximes setmanes es posarà en marxa un nou servei municipal de mediació entre propietaris i llogaters privats per tal d'arribar a un acord ja sigui per la rebaixa de l'import a pagar o la condonació de la mensualitat. A canvi, l'Ajuntament ofereix una bonificació del 75% de l’IBI per a aquells propietaris que es prestin a renegociar part del lloguer als seus arrendataris.

Segons Gibert es posarà en marxa aviat i serà una prova pilot que es podria allargar més enllà de l'estat de crisi actual. "Era un dels projectes que volíem engegar des del govern i que la Covid-19 ha precipitat". També en l'àmbit de l'habitatge, l'Ajuntament destinarà un suplement de 200.000 euros més a les ajudes d’habitatge, gestionades per l’Agència Catalana de l’Habitatge. 

Noves necessitats

La crisi sanitària també ha estat social i econòmica i en aquest sentit, el Consistori santcugatenc ha vist com les necessitats de les persones també han variat, donada la situació de confinament. En alguns casos la impossibilitat d'anar a comprar o la necessitat de tenir un plat calent a taula, ha requerit focalitzar l'atenció a nous serveis. Fins ara l'Ajuntament ha repartit 729 targetes moneder valorades en 189.799 euros; 34 ajuts d’urgència (4.856 euros) destinats a recursos de primera necessitat; s'han fet 88 actuacions de suport a xarxes de voluntariat (Creu Roja, Xarxa i Grup Nucli); 1.256 seguiments telefònics a persones amb dependència i gent gran; 33 famílies s'han beneficiat del nou projecte d’àpats a domicili i 43 més dels lots d'aliments.
 

La tinenta d'alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, durant la roda de premsa telemàtica. Foto: Aj. Sant Cugat



S'han fet 230 serveis d’ajuts al domicili, neteja de manteniment i teleassistència; 42 persones han estat ateses pel servei de suport psicològic; i la setmana de Sant Jordi es van repartir 375 contes a infants de famílies amb vulnerabilitat social. 

Gibert ha recordat que l'Ajuntament ha destinat fons a desinfectar les 13 residències de la ciutat i ha expressat que la situació actual és "estable i amb una clara recuperació". També s'ha repartit material sanitari i s'han fet arribar tauletes per poder posar en contacte usuaris i residents i s'ha obert l'hotel pel descans per les treballadores de les residències. 

Gibert ha volgut agrair la tasca de les quatre xarxes de suport mutu formades per 400 veïns voluntaris i a Càritas, Creu Roja i Gilgal per fer "de braços i cames de l'administració i arribar a tot arreu". Finalment, la líder de la CUP a Sant Cugat s'ha compromès a treballar per reforçar l'empoderament dels santcugatencs i deixar de banda l'assistencialisme. "Ara hem de cobrir les necessitats bàsiques però posarem el focus en intervencions per empoderar la societat".