
Ada Colau ha encapçalat la reunió amb el sector del taxi. Foto: ACN
Barcelona s'ha decidit a posar traves a la multiplicació de llicències d'Uber i Cabify per protegir el taxi, que està en peu de guerra per la proliferació d'aquests serveis. L'alcaldessa de la capital catalana i presidenta de l'Àrea Metropolitana (AMB), Ada Colau, ha anunciat aquest dilluns que es restringirà el nombre de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) amb l'exigència d'una autorització extra per circular a l'àrea metropolitana, complementària a la llicència, que no depèn de l'AMB.
L'objectiu és evitar la irrupció a Catalunya de fins a 3.000 llicències de VTC, cosa que podria posar en moltes dificultats el taxi, un sector altament regulat. A Barcelona hi ha unes 10.500 llicències de taxi i unes 800 de VTC. "Que arribin 3.000 vehicles a l'àrea metropolitana ens causa moltíssima alarma", ha admès Colau, després de reunir-se amb representants del sector del taxi a l'Ajuntament.
Ha explicat que, com a presidenta de l'AMB, ha firmat un decret amb el qual s'inicia la redacció d'un reglament metropolità, el qual té la intenció de parar els peus a Uber i Cabify. L'aprovació definitiva es podria fer el febrer o el març. La mesura arriba després de les recents sentències del Tribunal Suprem que poden suposar una multiplicació de les llicències VTC, fet contra el qual el sector del taxi està batallant des de fa mesos.
Garantir la proporció 1/30
El reglament fixarà que els VTC, i malgrat que tinguin llicència, hauran de demanar autorització a l'Àrea Metropolitana per poder circular en els seus 36 municipis. El permís dependrà de si es considera que el servei ja està cobert, i s'atorgarà amb la intenció que es compleixi la proporció establerta per llei estatal d'un vehicle VTC per cada 30 taxis. El compliment d'aquesta proporció és un dels principals cavalls de batalla dels taxistes.
Segons Colau, la ràtio 1/30 "no s'està complint", i considera que la "intromissió" de centenars de llicències VTC pot alterar "completament" un sector altament regulat. L'alcaldessa i la regidora de Mobilitat i presidenta de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), Mercedes Vidal, han defensat que poden tirar endavant el reglament perquè tenen competències en àmbits com el transport públic, la seguretat en el trànsit i la lluita contra la contaminació.
Satisfacció del sector del taxi
Els taxistes han expressat la seva satisfacció. El president de l'Agrupació Taxi Companys, Luís López, espera que altres ajuntaments segueixin el camí de Barcelona. "Estem satisfets amb el que avui s'està firmant", ha subratllat. En opinió de López, haver arribat fins aquí "és conseqüència de la unitat del sector" i de la seva capacitat d'organització. Tito Álvarez, d'Elite Taxi, una de les organitzacions de taxistes més bel·ligerants, ha subratllat també que és "un gran pas en la lluita contra el neoliberalisme".

Reunió d'Ada Colau amb el sector del taxi. Foto: ACN