L'informe propi de CCOO s'ha elaborat sense la documentació relativa a l'accident de la direcció d'ICL Iberia. El sindicat denuncia que l'empresa no els hi hagi facilitat i considera que, en aquest aspecte, la Direcció General de Mines de la Generalitat tampoc "ha estat a l'altura". El secretari general de CCOO d'Indústria, José Antonio Hernández, ha remarcat que consideren que això suposa un incompliment de la llei de recursos laborals.
[noticiadiari]2/109958[/noticiadiari]
En el triple accident mortal van morir tres geòlegs de 28, 29 i 31 anys. Tots tres van quedar sepultats per una roca d'1,9 tones que es va desprendre del sostre d'una galeria al Minador 30, a uns 800 metres de profunditat. Les conclusions de CCOO s'estructuren en tres grans apartats, que analitzen els "dèficits greus", la seguretat de la mina i "l'opacitat" de l'empresa en la investigació del succés, respectivament. Després de tot, el sindicat ha remarcat que "si no s'actua de forma diligent, seria, rigorosa i transparent" en la investigació i es millora la seguretat de la mina "no és possible evitar futur nous accidents".
"Dèficits greus" i "sobrecàrrega" de treball
El document indica que hi ha "nombrosos dèficits" relacionats amb l'organització del treball a la mina del Bages. En primer lloc, apunta que la direcció de l'empresa "no garanteix una comunicació real i efectiva" entre els diversos empleats (vigilants, caps d'equip, personal tècnic) ni tampoc entre el personal dels diferents torns. Cal recordar que a la mina de Súria hi treballen al voltant de 800 persones sense tenir en compte els subcontractes, dels quals 600 baixen a les galeries.En segon lloc, l'informe indica que hi ha una "sobrecàrrega evident" de treball en la figura del vigilant, que considera que és "clau" en la seguretat laboral de la mina. En aquest sentit, el sindicat apunta que "no es garanteix" la revisió dels llocs perillosos a l'inici dels torns de treball i també creu que això pot provocar "errors" de comunicació.
[noticiadiari]2/255784[/noticiadiari]
En aquesta línia, sobre la suspensió de sou i feina del vigilant del torn en què hi va haver l'accident, Hernández ha qüestionat aquest divendres en una roda de premsa que l'empresa el desvinculi del succés i, alhora, l'aparti del seu lloc poques setmanes després. "És absolutament indecent", ha dit el secretari general de CCOO Indústria. "Significa culpabilitzar el col·lectiu i no abordar les causes reals del succés", ha agregat. Fonts d'ICL van admetre que el vigilant en qüestió "va incomplir amb algunes de les seves responsabilitats" el dia de l'accident.
"Xantatge" d'ICL Iberia
CCOO també ha denunciat que ICL Iberia "prioritza la producció davant de la seguretat". Els representants del sindicat han explicat que l'empresa química israeliana "pressiona permanentment" per assolir la producció d'un milió de tones anuals i diu als empleats que si no s'arriba a aquesta quantitat, tancarà la mina. El sindicat també critica que la companyia tampoc hagi dut a terme les inversions necessàries per arribar a aquests nivells de producció. "Ens neguem al fet que el xantatge sigui o tanquem la mina o moren treballadors", ha ressaltat Hernández, que ha demanat a ICL que "doni seguretat" al seu personal en relació amb el lloc de feina."Opacitat" en l’accés a la informació
Els representants de CCOO Indústria han denunciat la "falta de transparència" en l’accés la documentació relativa a l’accident per part de la direcció i ha criticat que l'empresa vulgui "crear el seu relat mediàtic” sense "abordar les causes de fons de l’accident". Finalment, el sindicat ha remarcat que per evitar més accidents, ICL ha de garantir la participació dels representants dels treballadors, amb un assessorament tècnic i que cal establir una comissió de treball.[plantillavirals]