Un estudi liderat per l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB) ha descobert que les cèl·lules cancerígenes dels tumors de mama necessiten greix extern per poder créixer, segons publica la revista Nature Communications.
El treball, on també ha col·laborat la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, "podria obrir noves opcions terapèutiques" per combatre el càncer de mama, ha informat aquest dimarts la institució en un comunicat.
La principal proteïna que actua al procés de captura de greixos és la LIPG, un enzim localitzat a la membrana -capa exterior que envolta les cèl·lules-. Sense l'activitat d'aquesta, la cèl·lula tumoral no pot créixer.
L'estudi, que ha analitzat més de 500 mostres clíniques de pacients amb diferents tipus de tumors de mama, revela que el 85% tenen alts nivells de LIPG. Segons els investigadors, el bloqueig d'aquesta proteïna a models animals fa que el tumor deixi de créixer, i la LIPG no es necessària per a viure, per la qual cosa la seva inhibició "generaria menys efectes adversos que d'altres tractaments", segons l'investigador Felipe Slebe, primer signant del treball.
"De prosperar una substància que l'anul·lés podria convertir-se en la base d'una quimioteràpia més eficaç, però menys tòxica que les actualment disponibles", segons Gomis.
Novetat del treball
La novetat està en el fet que per primera vegada s'evidencia "la necessitat de les cèl·lules tumorals d'importar lípids externs", ja que fins ara ja es coneixia que les cèl·lules tumorals capten glucosa per créixer i que reprogramen la seva maquinària interna per produir molts més greixos.
"Aquest nou coneixement relacionat amb el metabolisme podria representar un taló d'Aquil·les per al càncer de mama", ha explicat l'investigador Icrea i cap del grup de l'IRB Roger Gomis, colíder de l'estudi al costat de Joan J.Guinovart, director de l'IRB.
A l'estat espanyol, el càncer de mama és el tumor més freqüent en dones i el quart en els dos sexes amb més de 25.000 nous diagnòstics cada any.
Descobreixen que els tumors de mama depenen dels greixos per poder créixer
L'estudi, liderat per l'Institut de Recerca Biomèdica, podria obrir noves opcions terapèutiques per combatre el càncer
ARA A PORTADA
Publicat el 05 d’abril de 2016 a les 20:05
Et pot interessar
-
Societat
Badalona obre un pavelló per a acollir persones sense sostre i les entitats en critiquen les deficiències
-
Societat
Una família beneficiada pel préstec d'emancipació a Barcelona afirma que l'ajuda és «ideal» per a qui tingui estalvis
-
Societat
Loteria de Reis 2026: premis, data i on veure el sorteig
-
Societat
Carreteres col·lapsades i cadenes obligatòries a molts punts: les incidències de trànsit per la neu
-
Societat
Barcelona respondrà a la marxa del The District amb la creació d'una fira sobre «habitatge assequible»
-
Societat
Per què escrivim cartes als Reis d'Orient? Aquest n'és l'origen
