Educació aposta per «revisar» la unitat que gestiona els casos d'assetjament a les aules

Niubó assenyala que cal millorar la formació dels docents perquè sàpiguen amb més detall com actuar davant situacions d'abús o assenyalament a l'alumnat

Imatge d'arxiu d'una escola de Barcelona
Imatge d'arxiu d'una escola de Barcelona | Hugo Fernández
13 de setembre de 2024, 14:15

La conselleria d'Educació, que encara està intentant solucionar el cas de la Formació Professional (FP) i promet "acompanyar" els milers d'alumnes que encara no tenen plaça, segueix obrint carpetes en ple inici de curs. En aquesta ocasió, el departament ha anunciat que estan a punt d'enllestir "una gran campanya de conscienciació" -que es va engegar amb l'anterior Govern- sobre l'assetjament escolar per obrir el debat entre les famílies i els docents. A més, la consellera Esther Niubó ha recalcat que la mirada sobre el fenomen també ha d'incloure dos eixos fonamentals: obrir la porta a repensar la manera en què funciona la unitat que fins ara s'ha fet càrrec de gestionar aquestes situacions a Catalunya i formar millor el professorat. "Haurem de revisar la feina que fa la USAV", ha expressat la titular del Departament d'Educació i Formació Professional, en referència a la Unitat de Suport a l'Alumnat en situació de Violència. 

En una trobada amb els mitjans de comunicació, la nova consellera del ram ha recordat que "hi ha molt de patiment" darrere dels casos d'abús i assenyalament als infants i s'ha compromès a fer canvis en el sector educatiu. En aquest sentit, també ha plantejat "revisar quins són els suports" que estan aportant als centres a l'hora d'abordar els casos de nens assatjats.

De fet, des de la conselleria s'ha optat per "reforçar" la formació permanent del professorat. En aquest sentit, s'ha matisat que potser fins ara s'han dedicat "molts esforços a simplificar i unificar els protocols" però que a l'hora de la veritat aquestes guies d'actuació "no es coneixen" o no s'ha donat les eines necessàries als docents perquè les apliquin. Tot plegat arriba després que els darrers anys hagin augmentat substancialment les denúncies de casos de violència contra l'alumnat, i especialment l'assetjament.

A banda, pel que fa a la carpeta de l'FP, des de la Generalitat mantenen que una de les grans assignatures del curs és evitar que el pròxim estiu torni a haver-hi el desgavell actual que ha deixat 31.404 alumnes sense plaça amb el curs ja iniciat, alhora que hi ha més de 19.000 vacants arreu del territori, ja que ningú les ha demanat. D'una banda, es promet millorar l'oferta. D'altra banda, tancar les matriculacions i adjudicar les places al juliol. Ara bé, pel que fa a l'actual escenari, Esther Niubó ha subratllat que el departament que pilota "acompanyarà" els alumnes que s'han quedat sense plaça, posant-s'hi en contacte i buscant alternatives. Ara bé, hi haurà una pràctica diferenciada, ja que una part -16.000 estudiants- sí que compleixen tots els requisits, però una altra part -uns 15.000- no poden aspirar als cursos de grau mitjà o grau superior per no tenir l'ESO o el batxillerat, entre d'altres motius. A aquests últims se'ls proposarà una reconducció cap a models com els dels certificats professionals o els programes de formació inserció (PFI).