El WhatsApp, un perill al volant

Les distraccions són la primera causa d'accidents de trànsit | Manipular el mòbil durant la conducció està prohibit en tots els casos, fins i tot si el vehicle està aturat en un semàfor | El RACC defensa la necessitat de "certificar" les aplicacions per a poder ser utilitzades en marxa

El whatsApp, un dels principals motius d'accidents per distracció
El whatsApp, un dels principals motius d'accidents per distracció | NacióDigital
02 de gener de 2016, 16:05
Actualitzat: 03 de gener, 8:34h
L'ús del WhatsApp, l'aplicació de conversa instantània més utilitzada del món, s'ha convertit en un problema molt greu per al trànsit, no només perquè hi ha un important conductors que no dubten en utilitzar-la malgrat que la manipulació del mòbil està prohibida al volant, sinó també perquè un gruix de vianants la fa servir en tot moment, sovint sense parar atenció al trànsit.

De fet, la distracció al volant és ja la primera causa d'accidents mortals o amb ferits greus, per sobre d'altres circumstàncies com la conducció sota els efectes de l'alcohol o l'excés de velocitat, i tot i no ser l'única causa que ho explica, aquest fet té relació amb el repunt de la sinistralitat de 2015, que ha superat en més d'un 23% el nombre de morts de l'any 2014. És més, a mitjans de mes, la directora del Servei Català del Trànsit, M. Eugènia Domènech, apuntava que és precisament "la utilització del mòbil" la principal causa de distracció.

Tant és així que la Fundació RACC ha elaborat un estudi que reflexa que un 26% de conductors no dubta a utilitzar el mòbil durant els desplaçaments, sent el WhatsAPP i altres aplicacions de missatgeria l'ús més freqüent, amb un 51,1%, seguit de les trucades sense ús de mans lliures (35,4%); les aplicacions relacionades amb la mobilitat (25,8%), les xarxes socials com Twitter i Facebook (19,8%) i la navegació per internet (13,4%).

Un de cada cinc vianants travessa sense mirar

Aquestes xifres, publicades a La Revista del RACC, dibuixen una situació d'alt risc que sovint finalitzen en accidents, perquè l'ús del telèfon mòbil comporta una desatenció visual, auditiva, biomecànica i cognitiva que comporta una limitació de la capacitat de reacció, una circumstància que, sumada a dades com que el 20,8 per cent de vianants asseguren utilitzar el mòbil quan creuen per un pas zebra sense parar atenció a la circulació, comporta un alt risc d'accidentalitat.

En aquest sentit, Lluís Puerto, director tècnic de la Fundació RACC, confirma que en els darrers anys la progressió i la difusió de les aplicacions per a mòbil han situat "les distraccions en el primer lloc d'accidentalitat", un fet però que no justifica per si sol l'augment dels accidents respecte a altres anys, ja que també cal tenir en compte altres factors, com l'increment de la mobilitat per una situació econòmica més favorable que en el passat immediat. En declaracions a NacióDigital, Puerto assenyala que en tot cas, cal esmerçar esforços en "conscienciar a la gent que l'ús de l'smartphone durant la conducció exposa a riscos", alertant també del fet que també cal que els vianants siguin capaços "d'autoregular-se", per evitar conductes com travessar un carrer més pendent del telèfon que del trànsit.

A més, la Fundació RACC proposa que s'estableixi i s'apliqui algun tipus de "certificació" sobre les aplicacions de mòbil aplicades a la circulació, una mesura que complementaria el fet que la manipulació d'un telèfon mòbil està prohibida durant la conducció. "No pot ser que una aplicació per a automobilistes no integri requeriments de seguretat", és a dir, que cal evitar que "no es tingui en compte el perill" en el desenvolupament d'una app pensada per exemple per trobar gasolineres o aparcament. La solució passaria doncs per un protocol de certificació que validés l'aplicació per ser utilitzada durant la conducció, per exemple utilitzant "comandaments de veu", ja que hi ha maneres de "d'introduir la tecnologia sense provocar la distracció". Actualment, denuncia Puerto "hi ha certa impunitat per a tothom per desenvolupar aplicacions per a conductors sense tenir en compte les restriccions de seguretat".

Prohibit manipular el mòbil, també en les aturades als semàfors

A més, la Fundació RACC recorda que l'ús del mòbil al volant "està prohibit i és sancionable, encara que el vehicle estigui aturat en un semàfor, ja que igualment està incorporat a la circulació". Per això, encara que si el vehicle està aturat "no podrà col·lisionar amb un altre per culpa pròpia", cal conscienciar que utilitzar-lo en un moment d'aturada pot distreure el conductor davant de qualsevol incidència inesperada.

En aquest sentit, el WhatsAPP és l'aplicació més conflictiva, no només per la seva "extensió en l'ús", sinó també perquè és una aplicació que requereix molta atenció, ja que "obliga a teclejar i per tant a estar pendent en el que s'escriu". Per tot plegat, Puerto defensa la necessitat "d'educar i conscienciar", i alhora "desenvolupar la tecnologia atenent a criteris de seguretat".
Arxivat a