Què és l'«efecte badoc», un dels perills poc coneguts a la carretera?

El Servei Català de Trànsit recorda que és una forma de distracció, ja que suposa una reducció brusca de la velocitat i una desviació de l'atenció

Retencions per un accident a l'AP-7 a Ulldecona
Retencions per un accident a l'AP-7 a Ulldecona | ACN / Jordi Marsal
Redacció
20 de setembre de 2024, 18:56
Actualitzat: 19:00h

El Servei Català de Trànsit treballa per tenir constantment per tenir controlats tots els elements de la circulació que poden suposar un perill per als conductors. En aquest sentit, són perfectament coneguts l'ús habitual de radars, les restriccions i mesures especials quan es preveuen molts moviments o l'establiment de carrils addicionals en certs punts quan hi ha una operació sortida o tornada.

Però quan hi ha un accident, Trànsit en moltes ocasions fa referència a un fet anomenat "efecte badoc". De què es tracta? Doncs de l'alentiment de la circulació en un punt concret a causa de la curiositat dels conductors per alguna circumstància pot ser un accident de trànsit. Aquesta és la definició recollida al Termcat, el centre de terminologia de la Generalitat de Catalunya.

Dit d'altra manera, els conductors baixen la velocitat per mirar què ha passat quan hi ha un accident encara que no hi hagi cap impediment a la via. Això provoca retencions en el tram on s'ha produït l'incident, fet que encara agreuja més la situació. De fet, en moltes ocasions les cues es produeixen en el sentit contrari del qual s'ha produït l'accident, fet que encara posa més en evidència la influència de l'"efecte badoc".

Trànsit recorda que és una forma de distracció, ja que suposa una reducció brusca de la velocitat i una desviació de l'atenció a la carretera. "Les distraccions són la primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes", lamenta Trànsit. Cal tenir en compte que els agents de trànsit poden sancionar aquestes distraccions.