El Servei Català de Trànsit (SCT), conjuntament amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, ha posat en funcionament un nou radar de tram a l'A-2, a la zona del túnel de Bruc en sentit Barcelona. L'objectiu és incrementar la seguretat en aquest punt, reduir la velocitat excessiva i combatre la sinistralitat viària. La instal·lació d'aquest dispositiu s'emmarca en les directrius fixades en el Pla de seguretat viària (PSV) 2024-2026. Segons Trànsit són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes. Amb aquest radar ja són 242 els punts de control implantats a la xarxa viària catalana. D'aquests, 41 són radars de tram.
El nou radar de tram funcionarà entre els punts quilomètrics 563,225 i 570,127 de l’A-2 al Bruc i controlarà la velocitat al llarg de gairebé set quilòmetres de longitud. La velocitat màxima permesa en tot el tram controlat és de 80 km/h, un límit que s’ha homogeneïtzat per augmentar la seguretat viària d’un punt que registra una elevada accidentalitat.
La instal·lació d’aquest cinemòmetre coincideix amb unes obres de reparació d’un viaducte de l’A-2 per part del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que obliguen a derivar la circulació de camions de matèries perilloses per l’interior del túnel del Bruc en sentit Barcelona. Segons el SCT, el control de la velocitat en aquestes circumstàncies es fa necessari per incrementar la seguretat d’aquest tram.
Com funcionen els radars de tram?
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur.
Segons el SCT aquests sistemes són una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària perquè eviten frenades sobtades, cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via, s’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram, esdevenen elements dissuasius de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors, i complementen els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics.
El SCT ha destacat la utilitat d'aquests dispositius per combatre la sinistralitat. Ha assenyalat que s'ha demostrat que, en cas d'accident, com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l'efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents.