Quin és el futur dels mitjans de comunicació? Desapareixeran tal com els coneixem avui i es transformaran? Però, sobretot, en què es transformaran? Mirem als ulls de l'elefant de la comunicació. Provem de desmuntar els futurs incerts que es contemplen i incidim en aquelles oportunitats de millora dels mitjans.
Les periodistes Irene Ramentol i Laura Sánchez i Vila raonen sobre la incorporació dels creadors de contingut a les redaccions i els beneficis que extreuen els mitjans de comunicació d'això. Amb intervencions de la influencer Juliana Canet, parlen sobre els formats, els seguidors i les necessitats que comparteixen mitjans i creadors de contingut.
"Jo no crec que sigui estrictament necessari que els mitjans de comunicació necessitin als creadors de contingut. El contingut d'internet no només l'han de crear les persones que ja tenen repercussió a les xarxes, ho poden fer també periodistes. No crec que els mitjans estiguin envellint, al contrari, estan trobant noves maneres d'arribar al públic", afirma Canet.
Els continguts d'Internet van emmarcats en els formats: pòdcasts, newsletters, reels, explainers... Tota una varietat de formes que es comparteixen fins a l'avorriment. La Mar Manrique, periodista especialitzada en tendències i mitjans de comunicació afirma que l'evolució de consum ha canviat: "ara la major part del dia la passem enganxats al mòbil, és normal que la tendència de consum es dirigeix a les xarxes socials. Els mitjans ja han entrat en elles. El fet que les notícies s'adaptin a aquestes tendències, és imprescindible".
Seguir les tendències pot mantenir els lectors en els mitjans, però, segons Manrique, el que marca la diferència entre les audiències és la manera com es tracten els temes i el valor periodístic que hi ha darrere. El director de la revista de llarga distància, 5W, l'Agus Morales ho té clar: "El periodisme que té sentit és el que té context, el que té valor humà. Aquesta és la nostra forma de treballar, l'slow journalism. Nosaltres escrivim per gent que no només vol estar informada, sinó que també volen saber".
El futur dels mitjans de comunicació està en els esforços, el temps i els diners en generar formats que captivin els lectors. És una tasca difícil, però no impossible. Així ho diu la Janira Planes, especialista a trencar la bretxa entre l'anomenada Generació Z i les marques mitjançant estratègies de contingut: "Explicar la informació des d'un to més d'Internet i també amb formats més cibernètics, ara mateix, connecta més amb les audiències".
Mira i escolta el tercer episodi de l’Elefant, coproduït amb la Universitat de Vic (UVic-UCC), a les principals plataformes: Spotify, YouTube, Ivoox, Apple i Google Podcast.
Juliana Canet: «Els mitjans no estan envellint, al contrari, estan trobant noves maneres d'arribar al públic»
Quin és el futur dels mitjans de comunicació? En parlem al pòdcast l'Elefant amb periodistes i creadors de contingut com Janira Planes, Mar Manrique o Agus Morales
ARA A PORTADA
-
-
Junqueras veu «inassumible» aprovar els pressupostos del PSOE sense la recaptació de l’IRPF Marc Orts i Cussó
-
Nou avís de Carles Puigdemont: trencarà amb el PSOE si no alinea Illa amb l'Acord de Brussel·les Oriol March
-
Xina, Canadà i Jordània: el Govern i ERC acorden l'obertura de tres noves delegacions exteriors Redacció
-
Publicat el 28 de novembre de 2023 a les 16:00
Actualitzat el 29 de novembre de 2023 a les 10:34
Et pot interessar
-
Societat La retirada de 53.000 pisos turístics de les plataformes: un gran anunci i també una gran incògnita
-
Societat El temps d'aquest dimarts 16 de setembre: cel ennuvolat i ruixats puntuals
-
Societat Pugen un 39% els delictes sexuals en l'àmbit de la violència de gènere a Barcelona
-
Societat Una nova «Casa Orsola» irromp a la taula de decisions de Collboni
-
Societat La UB crea Facultat 18: Palestina, una iniciativa per cooperar amb les universitats palestines
-
Societat El judici a la «La Manada» de Castelldefels comença dimarts: demanen 196 anys per als cinc acusats