El Black Friday aterra aquest divendres i suposarà una onada de compres immensa a tot el planeta. És una de les dates més assenyalades pels comerços, botigues online, grans magatzems i marques conegudes arreu del planeta. Tothom hi posa cullerada. Ara bé, aquest consumisme ferotge provoca també ombres en un sector que pot arribar a eixugar els seus treballadors o generar molts problemes a les mateixes empreses que ofereixen productes o serveis pel Black Friday.
Per exemple: gairebé la meitat de les compres fetes per Internet durant el Black Friday es retornen. No només això, alguns dels productes que es venen en aquesta data acaben destruïts. Així ho constaten diversos estudis de l’escola de negocis EAE, que conclouen que l'augment dels descomptes durant l'últim divendres de novembre provoca que alguns consumidors comprin de manera "compulsiva" i, en conseqüència, augmentin les devolucions.
El Black Friday ja és una data marcada per a molts negocis i pels que es dediquen exclusivament a vendre en línia gestionar les comandes retornades d'aquell dia s'ha convertit en un "maldecap". A banda de les cadenes que cobren per les devolucions online, comencen a sorgir alternatives i ja hi ha botigues especialitzades a vendre productes que provenen de devolucions.
Alerta pels intents de frau a través de correus electrònics
Els intents de frau a través de correu electrònic es van triplicar durant el Black Friday de 2023 en comparació amb l’any anterior, segons el Govern. És per aquest motiu que l’executiu ha impulsat una campanya per conscienciar sobre les ciberestafes durant aquesta jornada i Nadal, on recorda que els ciberdelinqüents aprofiten l’augment de les compres per fer campanyes massives. Per evitar enganys, el Govern assenyala que és “important” revisar que la compra es fa a la pàgina web oficial de la botiga i desconfiar “sempre” de les ofertes que criden molt l’atenció. Tot plegat s’emmarca en la campanya ‘Aquestes festes, que l’única sorpresa siguin els regals’.
‼️ El #Govern impulsa una campanya per conscienciar la ciutadania sobre les ciberestafes durant el Black Friday i el Nadal
— Govern de Catalunya (@govern) November 26, 2024
📱💻Els ciberdelinqüents aprofiten l’augment de compres del Black Friday i el Nadal per fer campanyes massives d’estafes digitalshttps://t.co/3j3BAac3ni
L’executiu detalla que la majoria de les estafes digitals durant aquesta època estan relacionades amb la suplantació d’identitat d’empreses que es dediquen a la venda en línia. Els ciberdelinqüents acostumen a generar pàgines fraudulentes que simulen les webs de les marques i de les botigues i fan enviaments massius de correus electrònics i SMS amb enllaços per dirigir els usuaris a aquestes webs, enganyar-los, robar-los les dades i vendre-les al mercat negre.
Consells i recomanacions perquè no t'estafin al Black Friday
El Black Friday pot ser una gran oportunitat d'estalvi si s'afronta de la manera correcta. Si no, pot induir a despeses innecessàries i amplificar el consumisme. Per això, hi ha diversos consells que cal tenir ben presents:
- Fes un consum responsable: compra només allò que necessitis, escull productes de qualitat i evita compres compulsives.
- Fes una llista dels productes que necessites i cenyeix-te a ella.
- Vigila els preus: el preu original o el descompte han de ser visibles.
- Informa't sobre la política de pagament, canvis i devolucions.
- Comprova la garantia dels productes.
Quin dia comença el Black Friday?
El Black Friday té una forta càrrega tradicional. Per això, sempre cau en el divendres posterior al dijous d'acció de gràcies (en anglès, Thanksgiving Day), dia que, segons la tradició, serveix per donar gràcies a Déu per la collita de la temporada. Si bé, el segle XXI serveix per donar principi a una de les jornades més importants de la temporada pel que fa al consum, que enguany cau en el divendres 29.
Què és el Cyber Monday?
A Catalunya, el Cyber Monday cau en el dilluns 2 de desembre i, com el seu nom indica, fa referència a totes les compres online: els usuaris podran gaudir de descomptes i ofertes si fan les seves transaccions a través d'internet. Per tant, el Black Friday i el Cyber Monday estan estretament connectats, ja que tots dos tenen a veure amb el comerç, però el primer està especialment enfocat a botigues físiques, mentre que el segon, a tot el que tingui a veure amb compres virtuals.