L'alta velocitat passarà per la futura estació de la Sagrera a finals de 2024

Les obres de la nova infraestructura avancen segons les previsions i ja es troben al voltant del 70% d'execució

  • Vista aèria de les obres de la futura estació de La Sagrera -
Publicat el 06 de juliol de 2023 a les 15:25
L'alta velocitat començarà a passar per l'interior de la futura estació de la Sagrera cap a finals del 2024, segons ha avançat el responsable de les obres, Alberto Alcañiz, en una visita a la zona. Es tractarà, però, d'una primera fase, que no suposarà que totes les vies estiguin en funcionament i els trens encara no s'hi aturaran. La totalitat d'alta velocitat està previst que passi pel traçat definitiu entre finals del 2025 i principis del 2026. Les obres de la nova infraestructura avancen segons el previst i es troben sobre el 70% d'execució. Actualment Adif, responsable de l'obra, treballa en la construcció de la coberta de la futura estació, la fase "més complexa", ja que al damunt s'hi instal·larà el parc urbà més gran de Barcelona.

És a dir, cap a finals del 2024 ja passaran pel traçat definitiu de la nova estació de la Sagrera els trens de les línies R1, R2 i R11 -que ja ho fan des del desembre del 2020 en el primer cas i finals de l'any passat en els dos darrers- i l'alta velocitat. El muntatge de les vuit vies d'alta velocitat és una de les etapes "més significatives" de la construcció i s'està realitzant per fases amb l'objectiu de "compatibilitzar-ho" amb el pas dels trens. Actualment, l'alta velocitat passa per l'exterior de la futura estació.

En relació amb l'execució de l'obra, els tècnics d'Adif han detallat aquest dijous que, per nivells, les andanes d'ample convencional es troben pràcticament enllestides (99%), l'alta velocitat es troba en el 67%, la zona logística en el 66,1%, els aparcaments en el 60% i el vestíbul en el 37%. Així mateix, ja hi ha 10,1 quilòmetres de via muntada i 12,9 quilòmetres de catenària. Pel que fa a pressupost, l'any passat es van invertir 136 milions i enguany està previst que la xifra baixi fins als 120 milions. Malgrat tot, de moment encara es desconeix quan tot plegat entrarà en funcionament pels passatgers.
 

La coberta, la fase més complexa

Actualment, les obres se centren en el muntatge de la coberta de la futura estació, sobre les vies d'alta velocitat. Alcañiz ha assegurat que es tracta de l'etapa "més complexa" per les dimensions dels mòduls (fins a 16 metres) i el pes de les màquines. A més, ha recordat que l'estructura haurà de suportar el pes del parc urbà més gran de la capital catalana. Es tracta d'un espai de 50.400 metres quadrats que quan s'urbanitzi ocuparà l'espai equivalent a cinc illes de l'Eixample.

L'estructura de la coberta s'està fent de manera que es pugui permetre que la llum natural entri fins a il·luminar vies i andanes. Així mateix, està previst que cap a finals d'estiu es comencin a instal·lar els elements prefabricats, que comportaran fer servir maquinària de "grans dimensions". Una de les particularitats de la fase que actualment està en marxa és que Adif està fent servir eines de realitat augmentada per planificar, gestionar i fer el seguiment de les tasques. D'aquesta manera, els enginyers poden veure en temps real com quedarà l'obra i guanyen en precisió.
 

Descongestionar Sants, el gran objectiu de l'obra

El responsable de l'obra ha recordat que el "gran objectiu" de la futura infraestructura és descongestionar l'estació de Sants. En aquest sentit, ha explicat que amb la liberalització del sector ferroviari i l'entrada de nous operadors, la capacitat de Sants està al límit. Amb la posada en marxa de la Sagrera, que incorporarà una àrea de logística i manteniment de trens, aquests problemes "desapareixeran". La previsió és que les dues estacions estiguin connectades en set minuts en tren.

El projecte de la futura estació de la Sagrera concep la infraestructura com una "estació d'estacions", que sigui "intermodal" i hi conflueixin alta velocitat, Regionals, Rodalies, les línies 4, 9 i 10 del metro i diversos busos interurbans. Les obres també impliquen la reurbanització de la zona.