Els Mossos d'Esquadra han posat en marxa aquest juliol una campanya d'inspeccions a establiments d'habitatges d'ús turístics arreu de Catalunya que s'allargarà tot l'estiu. Segons ha informat el cos en un comunicat, en la primera setmana, ha fet un total de 158 inspeccions i ha aixecat un total de 92 actes d'infracció. La gran majoria han estat per manca de llicència d'activitat, l'omissió de les comunicacions a la policia o incompliments emmarcats en la llei del turisme, com no disposar del rètol informatiu de telèfon 24 hores d'atenció als clients o no tenir la placa identificativa a l'exterior de l'allotjament.
En el cas de la ciutat de Barcelona, les inspeccions les han dut a terme de la mà de l'Ajuntament i s'han dirigit majoritàriament a establiments denunciats pels propietaris de pisos o que havien rebut reiterades queixes de veïns. Segons expliquen els Mossos, en aquestes inspeccions s'han trobat casos com un llogater que es fa passar per un executiu d'una empresa o algú amb recursos per pagar un lloguer de llarga durada que posteriorment relloga el pis com a habitatge d'ús turístic. També s'han trobat amb el cas d'un llogater que fa obres sense autorització del propietari per obtenir el màxim possible d'habitacions i llogar-les per dies.
En aquest sentit, els Mossos consideren que hi ha una "creixent picaresca" amb els habitatges turístics com a nova font de negoci, però també des de la "vessant delinqüencial de màfies" que relloguen pisos com a habitatge turístic falsificant documentació. A més, remarquen que en molts casos fan obres sense autorització i destaquen la conflictivitat que generen a les comunitats de veïns.
Amb tot, l'operatiu també vol combatre l'incompliment normatiu i reforçar el coneixement de la llei sobre l'obligació de registre i comunicació a la Direcció General de la Policia de les persones que s'allotgen als establiments d'hostalatge a Catalunya. Els Mossos constaten un "alt nivell d'incompliment" de no fer les comunicacions de les persones allotjades a la policia.