L'abandonament escolar és una de les assignatures pendents de l'educació a Catalunya. L'entitat que hi està més a sobre és la Fundació Bofill, que ja va revelar l'any passat que la fuita principal d'aquest fracàs escolar emergia a 4t d'ESO. Ara, posant més el focus sobre l'etapa següent, entre el batxillerat i la formació professional, els mateixos investigadors han resolt que el curs 2020-2021 va registrar-se que el 14,8% dels alumnes que cursaven un grau mitjà van deixar els estudis abans d'aconseguir el títol. És a dir, un de cada sis estudiants. Això castiga especialment aquesta modalitat de l'FP i triplica l'índex del batxillerat, que no arriba al 5% d'abandonament prematur. En total, però, sumant tots adolescents que deixen a mitges el grau mitjà o el batxillerat Catalunya supera els 13.000 alumnes que deixen els estudis a mig camí.
Anant al detall de l'estudi de la Bofill, també es conclou que hi ha col·lectius que evidencien un càstig més evident a la seva trajectòria educativa. Una d'aquestes puntes de preocupació és la diferència entre els qui tenen bons resultats a les proves de competències bàsiques durant l'etapa obligatòria i els que no. "L'alumnat amb nivells d'assoliments baixos a les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO abandonen 2,5 vegades més que la resta", estableix l'estudi. També passa un fet similar amb els estudiants estrangers, els que tenen necessitats específiques o aquells que tornen a estudiar després d'haver-ho deixat durant un temps: és més habitual que interrompin la seva educació de formació professional o batxillerat sense completar-la.
Això requereix més esforços, insisteixen els experts que han comandat aquest informe, a partir de dades del Registre d'Alumnes de Catalunya (RALC) i d'altres fonts que fins ara mai no s'havien creuat i presentat conjuntament. El coautor de l'estudi Adrián Zancajo defensa que "no només hem de facilitar la transició cap a l'etapa postobligatòria, sinó que hem de tenir en compte que els alumnes poden deixar d'estudiar en qualsevol moment". Dit d'una altra manera, l'entitat demana que les matriculacions no siguin el punt i final del seguiment de la presència estudiantil al sistema educatiu, sinó el punt de partida.
Propostes per revertir l'abandonament
Per evitar la pèrdua d'aquests alumnes que s'havien apuntat inicialment a un grau mitjà o al batxillerat, la Fundació Bofill presenta diverses propostes que fa arribar a l'administració. Sobretot per retenir els estudiants que surten de l'etapa obligatòria. Les dades, a més, emergeixen després que la setmana passada es detallés que un 65% dels catalans interessats en un grau mitjà que no van aconseguir la plaça sol·licitada acabin abandonant els estudis.
Sigui com sigui, es proposa que es despleguin beques d'entre 6.000 i 9.000 euros per any i alumne -depenent de la situació socioeconòmica del beneficiari- per assegurar que es continuïn fent classes i evitar així les barreres econòmiques que els poden fer abandonar.
També es contempla que es millori la identificació proactiva de quins són els estudiants que més probablement acabin abandonant, abans no sigui massa tard, i la cerca de quins alumnes necesiten un suport especial, com ja es fa a l'ESO. Això també es podria complementar amb una orientació individualitzada que podria incloure els serveis municipals i amb una atenció més focalitzada en els centres amb més complexitat, defensen des de la fundació especialitzada en la igualtat d'oportunitats educatives.
Tot plegat s'hauria de potenciar especialment en el primer curs de la post-obligatòria. És el moment en què abandonen dos de cada tres alumnes que ho acabaran deixant, segons l'estudi de la Bofill. Zancajo el considera el curs "crític".