El Departament d'Educació i Formació Professional va exposar abans d'iniciar el curs que una de les prioritats del Govern seria revertir la crisi de places a l'FP que es va detectar aquest setembre, en què 31.000 alumnes no tenien plaça assignada, una xifra rebaixada després en la repesca tutelada per la conselleria. I aquest dilluns, Esther Niubó ha fet el primer pas per revertir els desajustos: la preinscripció i matriculació seran centralitzades i telemàtiques per garantir que el procés acabi abans que comenci el curs. La consellera entén que era imprescindible fer canvis, perquè el 64,7% dels alumnes que no van obtenir plaça per cursar un grau mitjà d'FP no van continuar estudiant.
La dada, comunicada en la roda de premsa d'Educació, recull els estudiants que, després de sol·licitar plaça i no obtenir-ne, van abandonar el sistema, tal com es desprèn del fet que no tinguin el número RALC que identifica tots els alumnes. Són 4.373 estudiants dels 6.757que no van obtenir assignació aquest curs. N'hi ha 2.384 que, tot i no tenir assignació, sí que estan matriculats a algun ensenyament (un 35,3%). A més, hi ha 3.921 alumnes, un 46,3%, dels que s'havien matriculat a un grau mitjà però que no complien els requisits, que tampoc es troben al sistema.
Per aquest curs, Educació va rebre 108.289 sol·licituds, de les quals 57.290 eren de grau mitjà i 50.999, de grau superior. Un total de 14.884 no complien els requisits, i n'hi va haver 17.871 que tot i tenir assignació no es van matricular. Finalment, es van matricular 61.573 estudiants, 34.121 de grau mitjà i 27.452 de grau superior. D'entre els 8.476 de grau mitjà que no complien els requisits, 4.555 estan actualment matriculats en algun tipus d'ensenyament (53,7%). D'aquests, n'hi ha 1.735 que repeteixen 4t d'ESO (20,5%) i 928 que han optat per un Programa de Formació i Inserció (10,9%). Hi ha, però, un 46,3% d'estudiants que no tenen RALC i, per tant, no estan matriculats en estudis reglats al sistema.
Pel que fa al grau superior, hi ha un 35% d'alumnat de segon de grau mitjà que no continua al sistema i un 46% de l'alumnat de grau superior que no es va matricular tot i tenir una assignació i que acaba cursant altres estudis. La resta, un 53%, no apareix al RALC, i, per tant, han anat a la universitat, al mercat laboral o no continuen amb els estudis. Del total d'alumnes que van acabar l'ESO el curs passat, fins a 50.450 estan cursant batxillerat (57%), 21.198 estan fent un grau mitjà (23,9%), 5.636 repeteixen ESO (6,4%) i 2.524 fan un PFI (2,8%), però n'hi ha 7.983 que no estan al sistema. Són un 9% del total.
Conèixer la plaça abans que comenci el curs
"Això no pot tornar a passar", ha insistit Niubó sobre el fet que aquest curs hi ha hagut estudiants que han començat l'FP quan ja havia començat el curs. Per aconseguir canviar-ho, el procés serà telemàtic i el sistema es basarà en una acceptació més àgil de la plaça per part de l'alumnat, sense requerir processos manuals extensos a cada centre.
Tot plegat ha de ser possible gràcies a la centralització de la matrícula. D'aquesta manera, s'escurçarà el període de la segona assignació que, a la vegada, ha d'evitar perdre la fidelització per part de l'alumne durant les vacances. I és que un 26,6% dels estudiants de grau mitjà no es matriculen durant la segona tanda tot i tenir assignació, percentatge que és del 35% pel que fa al grau superior.
D'entre l'alumnat que va obtenir una assignació i no es va matricular, gairebé un 20% diu que ha decidit fer un altre ensenyament, però hi ha un 25% que respon que o ve va oblidar fer-ho o estava fora. Per això, Educació s'ha marcat millorar la comunicació per tal que els estudiants tinguin clar què han de fer i quan ho han de fer. El calendari aproximat amb què treballa Educació és que l'oferta inicial es publiqui el 23 de maig, les sol·licituds es presentin entre el 26 i el 30 de maig, i les tres tandes d'assignació es facin fins a finals de juliol. Al setembre es mantindrà el procés de gestió de places disponibles, en què també hi podran participar persones que no hagin participat del procés en primera instància. Niubó ha explicat també que s'evitarà la reserva de places als centres per a l'alumnat repetidor i que aquest es pugui matricular abans de la primera assignació. D'aquesta manera, sortiran les places reals que hi ha al sistema i no la previsió que tenen els centres.
Millorar l'orientació i la planificació
Una altra de les vies de treball és la millora de l'orientació, de tal manera que es disposi d'informació de les preferències de l'alumnat després de 4t d'ESO. Algunes mesures són generalitzar el sistema d'informació universal sobre el consell orientador a 4t d'ESO, insistir en la necessitat de fer més d'una petició -el 20% dels de grau mitjà i el 27% dels de superior només en fan una- i crear equips d'educadors socials formats en orientació als municipis.
Per últim, Niubó ha explicat que treballen per millorar també la planificació de l'oferta per exemple amb convenis amb empreses, però també analitzant la disponibilitat d'espais, municipals entre d'altres, per oferir més places. Niubó ha explicat també que es vol incrementar el 26,4% de l'oferta d'FP dual que hi ha actualment. Ha expressat la voluntat de construir entre quatre i cinc centres públics específics de referència adreçats als col·lectius amb risc d'abandonament en el període 2024-2028 i crear més grups d'FP bàsica.