Sancionada per criticar el jutge del cas Palau

Publicat el 29 de maig de 2012 a les 11:17
La magistrada de l'Audiència de Barcelona, Maria Sanahuja, en una imatge d'arxiu. Foto: Pol Solà.

El Tribunal Suprem espanyol (TS) ha confirmat la sanció d'advertència per una falta lleu imposada a la magistrada de l'Audiència de Barcelona Maria Sanahuja per criticar la instrucció del cas Palau per part del jutge Juli Solaz. En diverses declaracions als mitjans, Sanahuja va criticar la lentitud en l'impuls de la investigació just a l'inici, l'octubre del 2009, i va dir que el cas s'estava portant de manera "estranya" i "preocupant". Sanahuja va ser sancionada per infracció lleu pel Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i ara el TS ha confirmat la sanció. Un altre magistrat de l'Audiència, Santiago Vidal, va qualificar el jutge de "cargol".

En diverses declaracions a ràdios i televisions, entrevistada o com a tertuliana, Sanahuja va dir que el fet que Solaz no hagués ordenat el registre del Palau o citat a declarar com a imputats Fèlix Millet i Jordi Montull fins mesos després de la presentació de la querella era una decisió "sorprenent" que ella i "molts juristes" no entenien. També va criticar la "lentitud", el "ritme espectacularment lent" i la denegació de diligències sol·licitades per la fiscalia, així com que l'interrogatori de Solaz a Millet i Montull fos molt "parc", cosa que la "preocupava". "El que està passant en aquest cas no ha passat mai", va arribar a dir, i va qualificar la instrucció de "mal exemple". A més, responent a una contertuliana, va afirmar que tècnicament la investigació era desafortunada.

Tot això va motivar una polèmica, juntament amb les declaracions de Santi Vidal. Bona part dels jutges d'instrucció de la ciutat de Barcelona van demanar que les declaracions crítiques fossin estudiades pel CGPJ. Quan aquest va analitzar el cas, va imposar una sanció de 300 euros a cada magistrat per una infracció lleu. Vidal va acatar la decisió i va pagar la multa, mentre que Sanahuja va recórrer fins al Suprem, que ara ha denegat les seves pretencions d'arxivar la sanció. Segons ella, va fer les declaracions com a ciutadana, no com a magistrada, cosa que el Suprem no admet.

Per això, se la condemna pels seus comentaris, que suposen una "desatenció o desconsideració" cap a un inferior en l'ordre jeràrquic.