Taxis i VTCs, inquiets a les portes de la llei que ordenarà el tauler de joc

Mentre els taxistes reclamen que la nova llei obligui els conductors d'Uber, Cabify o Volt a demostrar un nivell suficient de conducció i de coneixement del català, el sector del "Gran Turisme" planteja tenir una placa única i diferenciadora

Un taxi al centre de Barcelona, en imatge d'arxiu.
Un taxi al centre de Barcelona, en imatge d'arxiu. | Eloi Falp
22 de febrer de 2025, 21:00
Actualitzat: 21:04h

La mobilitat viu un moment d’interès a Catalunya. Mentre el traspàs de Rodalies avança tímidament, es treuen del calaix infraestructures -com l'allargament de la línia L2 del metro més enllà de Montjuïc- o es discuteixen els matisos de quan s'acabarà el tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona, hi ha una llei que fa temps que espera i que està previst que emergeixi de manera imminent. En aquest cas, es tracta de la norma que ha d'ordenar un sector incòmode i desafiant al llarg dels darrers anys: el del transport de passatgers amb cotxes i furgonetes. La Generalitat té previst tramitar la llei de manera molt propera. I els actors directament afectats, amb més optimisme o amb més incerteses, ho viuen amb inquietud. El que resolgui aquesta norma marcarà el futur del sector. 

A grans trets, els tres agents implicats en aquesta nova llei del transport de fins a 9 passatgers són els taxis, els cotxes amb llicència VTC que treballen a través de plataformes digitals com Uber, Bolt i Cabify i els vehicles que operen també amb el permís de VTC però que ho fan per a empreses especialitzades en esdeveniments i viatges organitzats amb antelació. Aquest últim sector abans era conegut com el de les VTC clàssiques, si bé ara es fan dir "Gran Turisme" per diferenciar-se dels que col·laboren amb les plataformes digitals internacionals.

Vuit anys després que comencessin les primeres grans protestes del sector del taxi contra l'arribada d'Uber i Cabify a l'entorn barceloní, amb aquelles primeres vagues de 24 hores i el col·lapse circulatori del centre de la ciutat, tots els ulls estan posats en la confecció d'una llei que ha de resoldre de manera més ferma, integral i duradora el que fins ara han anat ordenant els decrets que han desplegat tant des de la Generalitat com des del govern espanyol. Entre les principals mesures que es preveu que hi puguin aparèixer hi ha unes noves proves per als conductors de VTC, similar a l'acreditació que ara tenen els del taxi, o l'exigència de tenir el B2 de català per transportar passatgers.

Els taxistes, punyents però amb serells pendents

Com és habitual, la contundència envolta la postura dels taxistes. "Catalunya i l'AMB seran la tomba de les plataformes globals. Aquesta llei serà pionera i única al món, el fruït d'una lluita d'11 anys", reblava recentment el portaveu de la principal associació dels vehicles del sector públic a Barcelona, Tito Álvarez, d'Élite Taxi. Després d'haver-se reunit en nombroses ocasions amb l'actual Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, el màxim representant de les reivindicacions dels taxistes fluctua entre la confiança en els canvis que s'incorporaran en el nou text legal i el dubte sobre alguns serrells en què veu el Govern distanciat respecte a les seves ambicions. 

Una de les seves principals reivindicacions és que la nova llei plantegi una jerarquia clara de les possibilitats de la ciutadania pel que fa al transport de passatgers, en què es faci constar la prioritat del servei públic per davant dels serveis privats auxiliars, entre altres paràmetres. Aquesta proposta faria que en els sistemes de primer ordre s'inclogués el tren, el tramvia, l'autobús i el taxi. En un segon ordre es contemplaria el "transport privat auxiliar", on constarien tant els vehicles d'Uber i Cabify com els que es reserven amb més temps, els de Gran Turisme.

A més, Élite Taxi insisteix que la nova normativa ha de fixar que els conductors de les plataformes digitals tinguin unes credencials professionals equiparables a les del servei públic. És a dir, que han de demostrar domini de la conducció i coneixements de primers auxilis, a més d'altres requisits que pugui incloure el legislador.

Les VTC clàssiques, a la cerca d'una placa particular

Sobre aquest apunt, també el portaveu de l'associacio VTC Gran Turisme, Romà Llort, assenyala que existeix una gran diferència entre els seus conductors, més professionalitzats i amb serveis d'alta gamma, i els xofers que operen amb Uber, Bolt o Cabfiy. "De fet, ells no fan de xofer amb conductor, com nosaltres, ells fan més de taxi. Però ho fan sense experiència. I això fa que que les pòlisses d'assegurança se'ns hagin triplicat a tots. I els responsables són ells, perquè per les seves condicions laborals o s'adormen o miren el mòbil o no s'ho coneixen prou. Això ha augmentat els accidents i els preus de tot plegat", estableix el portaveu de l'entitat que aglutina 580 socis amb VTC clàssiques.

Si bé Llort reconeix que hi ha la possibilitat que ara com ara una part dels vehicles que del "Gran Turisme" també facin serveis per a les plataformes digitals, aprofitant la seva llicència, remarca que la llei té la possibilitat de distingir-los del tot. "Volem que ens tregui de l'equació, que els nostres serveis s'identifiquin amb una placa diferent, alguna cosa que faci que un guàrdia urbà o un mosso sàpiga ràpidament que no som una VTC que opera amb Uber i Cabify", resol, després de denunciar que els darrers anys han rebut una gran pressió policial malgrat tenir tots els permisos en ordre per culpa de la confusió amb vehicles que operen amb les plataformes de reserva digital.

El que no fa patir ni a les VTC clàssiques ni als taxistes, sinó tot al contrari, és la nova consideració d'exigir un nivell mínim de català per portar passatgers. El mateix Romà Llort estableix que malgrat en els seus serveis el més habitual és utilitzar l'anglès, ja que en gran part els seus usuaris són congressistes o empresaris estrangers, les condicions plantejades a l'esborrany de llei que se'ls hi ha fet arribar són acceptables: "Sobre el B2, no ens fa patir. Perquè els que porten cinc anys treballant n'estan exempts, i els que estan per sota d'aquests cinc anys tenen dos anys per adaptar-s'hi. A més, entenem que és correcte. No pot ser que afagis un taxi o una VTC i que el conductor no sàpiga ni català ni castellà".

Uber, Cabify i Bolt, contra la precontractació i la limitació de llicències

Les VTC que operen amb grans plataformes internacionals, en canvi, prioritzen que la nova llei catalana s'assimili més a les normes europees que reivindiquen la competència empresarial. Així ho indica el president de la patronal Unauto, José Manuel Berzal, que reclama al Govern i als partits del Parlament de Catalunya que evitin entrar en contradicció amb resolucions del Tribunal de Justícia de la Unió Euopea (TJUE) -que ja ha censurat alguna de les limitacions barcelonines com la norma inicial d'una VTC per cada 30 taxis- i que se centrin a "donar solucions a les inquietuds de la ciutadania". Això es concretaria, segons Berzal, eliminant l'obligació dels 15 minuts de precontractació per a serveis d'Uber, Cabify o Bolt i permetent que totes les llicències actuals a l'àrea metropolitana tinguin permís també per fer serveis urbans -dins de la ciutat- i no només interurbans -d'una ciutat a una altra-. 

De fet, un dels actuals conflictes oberts és que hi ha poques llicències VTC que operen amb plataformes internacionals que puguin fer serveis urbans. La majoria només tenen permís interurbà. Això fa que el trajecte entre l'aeroport i la capital catalana, que està considerat urbà, hagi quedat especialment restringit per aquests conductors. Tanmateix, molts conductos d'Uber, Cabify o Bolt s'arrisquen i, en part, per això s'expliquen les grans batudes policials i els operatius contra els qui se salten l'actual normativa metropolitana. "Sí, hi ha persones que tenen una autorització interurbana que estan fent serveis urbans, i se la juguen, però és que l'administració els està obligant, perquè són gent que va fer una inversió emparada en una cobertura legal que ara sembla haver desaparegut", estableix Berzal.

Mentrestant, com a redempció, els mateixos taxistes posen el focus també en la necessitat d'endurir les sancions per a aquells conductors del taxi que siguin caçats apujant el preu a turistes o usuaris despistats, després que aquesta realitat hagi aflorat a Barcelona els darrers anys. Tito Álvarez proposa que les multes siguin de 4.000 euros i que se'ls hi retiri el vehicle al moment i que l'hagin d'anar a buscar al dipòsit. Segurament és una de les propostes que més consens generarà entre totes les parts. Les pròximes setmanes s'aniran concretant les ambicions sobre un text que ha d'iniciar la tramitació parlamentària de manera imminent.