Els primers estudis confirmen que la carretera de Coll de Jou a Pont d’Espia va ser construïda amb treballadors forçats

Els investigadors, mitjançant la recopilació i anàlisi de diverses fonts, han descobert informació que desvetlla que l’obra va ser feta per presos

Carretera de Coll de Jou
Carretera de Coll de Jou
Redacció
02 de maig del 2024
Actualitzat el 03 de maig a les 9:59h

Després de quatre mesos d’investigació, l’estudi coordinat pel Consell Comarcal del Solsonès, en col·laboració amb el Centre d’Estudis Lacetans i l’Observatori Europeu de Memòries de la Universitat de Barcelona (EUROM) sobre la construcció de la carretera L-401 entre Pont d’Espia i Coll de Jou, s’ha reafirmat que en la construcció d’aquesta via, que va tenir lloc dels anys 1941 al 1954, hi van participar presos del règim franquista.

En aquesta primera fase de la investigació, s’ha confirmat la participació de mà d’obra reclusa, especialment presoners republicans condemnat en judicis sumaríssims, en el procés de construcció de la carretera. No obstant això, s'ha posat de manifest que els treballadors penals van ser responsables únicament dels 7 primers quilòmetres, concretament del tram que va des del Pont d’Espia fins al poble de Perles. Aquesta revelació, juntament amb altres descobriments, situa cronològicament la construcció de la carretera entre els anys 1942 i 1956.

Una de les contribucions més rellevants d'aquesta investigació és la confirmació de l'existència de dues colònies penals militaritzades a la regió d'Alt Urgell-Solsonès: el destacament penal de Coll de Nargó i el de Sant Llorenç de Morunys. Aquestes colònies van jugar un paper crucial en la construcció de la carretera; van portat a terme les tasques inicials, com la construcció del Pont d’Espia i els primers trams de la carretera L-401.

A més, s'ha destacat el paper de les institucions militars en aquest projecte, amb la identificació del Servei Militar de Ponts i Carreteres de Catalunya com a responsable de la planificació i execució inicial de la carretera. Tot i que inicialment concebuda com una "pista militar" amb finalitats estratègiques durant el període immediatament posterior a la Guerra Civil, la carretera L-401 es va convertir progressivament en una infraestructura pública, cedida al Ministeri d’Obres Públiques i, posteriorment, a la Diputació de Lleida.

El resultat de l'estudi ha generat perspectives futures. D’ara en endavant es preveu continuar la recerca per accedir a més documentació institucional, explorar estudis arqueològics per aprofundir en el coneixement del passat que amaga la construcció de la carretera i organitzar un camp de treball. A més, es buscarà difondre els resultats de la investigació a través d'articles acadèmics, presentacions en congressos i xerrades a nivell local, amb l'objectiu de compartir el resultat de la investigació i preservar la memòria històrica d'aquesta infraestructura.

Camp de treball

En el marc d’aquest projecte, es farà un camp de treball que forma part de la segona fase del projecte de recerca. Aquest camp de treball té com a objectiu donar a conèixer l'actuació dels batallons de treballadors i les colònies penitenciàries en la construcció d'aquesta carretera.
El projecte, que compta amb una subvenció del departament de Drets Socials, pretén donar a conèixer una realitat i uns fets que han estat oblidats i amagats durant anys. L’interès social general és més que evident, i és per això que es vol involucrar especialment als joves en aquesta activitat. A través d'un camp de treball, els joves seran protagonistes en la recuperació d'un espai de la nostra història, amb l'objectiu de transmetre'ls valors com el respecte, la pau i la convivència.

El camp de treball proporcionarà als participants una experiència educativa, fomentant la convivència, la tolerància, la solidaritat, la participació i l'aprenentatge. També s'obtindran beneficis per a la zona que acull l’activitat, ja que es realitzaran tasques de neteja, condicionament i senyalització dels espais històrics relacionats amb la construcció de la carretera. 

Arxivat a