Els petits comerços de Solsona s'omplen de haikus escrits per 450 alumnes de la ciutat

La iniciativa forma part del Mes de la Poesia, que comptarà amb recitals, presentacions de llibres i tallers

Publicat el 16 de març de 2018 a les 15:45
Actualitzat el 17 de març de 2018 a les 10:55

La Montse Vilaseca, de la botiga d'esports Tàndem, es mira el haiku que acaba de penjar a l'aparador Foto: Mar Martí


ACN Solsona .- Més d'un centenar de comerços de Solsona exposen des d'aquesta setmana als seus aparadors pòsters personalitzats amb haikus que han escrit 450 alumnes d'educació infantil i primària de tres escoles de la ciutat. Tots els haikus –estrofes pròpies de la poesia tradicional japonesa que consten de tres versos de cinc, set i cinc síl·labes- van acompanyats d'una il·lustració. L'Escola El Vinyet és un dels centres educatius que ha participat a la iniciativa. Un dels alumnes de sisè, en Manel Viñero, ha dit que, tot i que d'entrada semblava un "projecte fàcil", a mesura que van anar coneixent més coses sobre els haikus van veure que els costaria més del que es pensaven. La temàtica dels poemes s'ha adaptat en funció de la tipologia de cada comerç. El projecte 'Poesia als comerços' forma part del Mes de la Poesia, una iniciativa que fins a finals de març omplirà la ciutat amb diferents activitats relacionades amb aquest art.
'Sofà de casa; la llar de foc encesa; disseny i calma'. Aquest és un dels haikus que els alumnes de l'escola El Vinyet de Solsona han elaborat amb motiu del projecte 'Poesia als comerços'. En concret, aquestes estrofes s'han escrit per a una botiga de mobles i disseny de la ciutat. Per contra, a una botiga d'esports de la ciutat s'hi pot llegir: 'M'encanta la neu; Les botes de muntanya; Petjades blanques'. Mentre que a una pastisseria de la Plaça Major el haiku escollit és: 'Pastís dolç; de nata, de llimona; o de trufa també'.

Un dels finestrals de la Biblioteca Carles Morató de Solsona amb un poema escrit als vidres Foto: Mar Martí


La iniciativa 'Poesia als comerços' té per objectiu promoure el gust per la poesia, atraure els visitants als aparadors comercials i enfortir els vincles del teixit comercial i del carrer amb la biblioteca. Cada establiment adherit té un pòster amb un muntatge de haikus i una il·lustració realitzada pel tècnic municipal Víctor Pallarès. Els autors de les poesies són més de 450 alumnes de les escoles Arrels, Setelsis i El Vinyet.

La cap d'estudis de l'escola El Vinyet, Raquel Tarrés, ha explicat que el centre educatiu ha lligat la proposta dels haikus amb una altra iniciativa que ha engegat l'Ajuntament de Solsona amb els comerciants de la ciutat que s'anomena 'Comerç Obert'. D'aquesta manera, els alumnes han visitat algunes botigues per conèixer de prop com són els comerços de la ciutat i, posteriorment, han elaborat els haikus de manera col·laborativa. A El Vinyet han elaborat haikus des dels alumnes més petits, de P3, fins als alumnes de sisè de primària. De fet, els més grans han compartit els seus coneixements sobre els comerços amb els menuts.

La tutora de sisè d'El Vinyet, Ester Cintas, ha relatat que abans d'escriure els haikus, a classe han contextualitzat quina tipologia de poemes són perquè "malgrat que a l'escola estem molt acostumats a treballar el text poètic, els haikus no els havíem treballat mai". Els alumnes tenien algunes consignes com diverses paraules clau que havien d'introduir als haikus i que estaven relacionades amb cada botiga. A partir d'aquí, ha dit Cintas, s'ha fet un treball "cooperatiu" per elaborar els poemes.

La Marina, en Roger i en Manel són tres alumnes de sisè d'El Vinyet i han admès que escriure els haikus ha estat una feina més difícil del que es pensaven abans de començar el projecte. En Manel ha dit que "quan vam començar a veure de què anaven els haikus vam veure que no ho faríem amb facilitar, ens va costar una mica, però al final ho vam aconseguir".

El Mes de la Poesia és una iniciativa impulsada per la regidoria de Cultura i la Biblioteca Carles Morató amb la col·laboració de l'Agència de Desenvolupament Local i el Consorci per a la Normalització Lingüística. Altres activitats que es duran a terme amb motiu del Mes de la Poesia seran un recital poètic i musical que tindrà lloc dimecres vinent al saló de les Homilies d'Organyà de la biblioteca Carles Morató. A l'acte es llegirà en diversos idiomes el poema 'La poesia', del poeta i traductor Marc Granell, que es pronunciarà a altres punts del matí amb motiu del Dia Mundial de la Poesia. També s'instal·larà una exposició de dibuixos inspirats en el poema de Granell, realitzats per alumnes de tercer i quart de primària.