
ESCOLÀ, ESTEFANIA / MARTÍ, MAR -Solsona (ACN).- La Fira de Sant Isidre de Solsona ha arrencat aquest divendres la 60a edició amb molt bones perspectives. Així ho ha explicat a l'ACN el seu director, Albert Muntada, qui ha assegurat que durant els tres dies de la fira la ciutat espera rebre "més de 40.000 persones" . Malgrat que el pressupost s'ha anat reduint els últims sis anys i ha passat de 210.000 euros a 140.000, Muntada ha afirmat que cada any aconsegueixen augmentar el nombre d'expositors i enguany s'ha arribat als 250, una trentena més que l'any passat. Tot i tractar-se d'una fira multisectorial, el sector ramader és el que té més importància i es tracta de la primera fira de Catalunya amb nombre de caps de bestiar vius, amb més de 500.
Amb més de 40.000 metres quadrats d'exposició, la Fira de Sant Isidre de Solsona no para de créixer any rere any. Així ho ha constatat Muntada qui ha explicat que enguany hi ha una trentena més d'expositors que el 2011, amb més de 250. Tot i aquest creixement, Muntada ha afirmat que el pressupost "s'ha anat retallant i s'ha passat dels 210.000 euros fa sis anys, als 140.000 actuals". A més, ha ressaltat que aquest pressupost "s'ha de compartir amb tres fires més, tot i que la de Sant Isidre és la que s'emporta el gruix més important de diners".
El director de la fira ha explicat que fa uns anys es promocionava molt el certamen per les comarques de Lleida i de la Catalunya Central però que enguany s'ha decidit donar-la a conèixer també per la província de Tarragona, Girona i Barcelona per "intentar que vagi més enllà de les comarques centrals i Lleida" . Segons Muntada, es preveu que més de 40.000 visitants visitin la capital del Solsonès des d'aquest divendres i fins diumenge.
La Fira de Sant Isidre és la "més important" de la comarca i Muntada ha ressaltat que "no és només una fira d'aparador o de mostra, sinó també de compra i venda" i, per aquest motiu, "suposa un gran impacte econòmic per la ciutat i la comarca". Es tracta d'una fira multisectorial, tot i que el sector ramader és el que hi té major importància.
Un dels reptes dels organitzadors de la fira és que sigui considerada d'àmbit nacional. Així ho ha transmès Muntada aquest divendres al president de la Generalitat, Artur Mas, que ha estat l'encarregat d'inaugurar oficialment la fira. Segons Muntada, perquè la fira pugui rebre aquesta distinció hauria de tenir un 20% d'expositors de fora la comarca però el director del certamen ha explicat que "amb el volum tant elevat d'expositors que té la fira és molt difícil arribar a aquesta xifra" i per aquest motiu "demanem que se'ns reconegui com a tal perquè totes les altres condicions les complim".
Consolidació del sector oví i de la marca 'xai del Solsonès'
A la Fira de Sant Isidre de Solsona hi conviuen diferents sectors com l'agrícola, el ramader, l'industrial o el comerç. Tot i això, el bestiar és la base de la fira i enguany s'hi poden trobar més de 500 caps de bestiar, xifra que la consolida com la primera fira de Catalunya amb nombre d'animals vius. Malgrat que el sector boví és el gran protagonista, cada cop va deixant més pas a la ovella i al xai del Solsonès.
El president de l'Associació de cridadors de xai i cabrit del Solsonès, Jaume Ginestà, ha explicat a l'ACN que fa cinc anys "el sector oví no tenia cap mena de presència" a la Fira de Sant Isidre i, en canvi, "durant aquests anys hem millorat molt i enguany ja hi ha 250 caps d'ovelles i de xais" . A més, fa un any i mig set ramaders de la comarca van crear la marca 'xai del Solsonès' i "amb poc temps l'hem col·locada en un llistó bastant alt i ara estem comercialitzant a la comarca i també a la Segarra el nostre xai" , ha destacat Ginestà.
A la fira, però, també hi ha presència de ramaders d'altres comarques com és el cas de la marca 'ovella xisqueta', del Pallars. El pastor i promotor d'aquesta marca, Antoni Figuera, ha explicat que fa cinc anys que assisteixen a la fira de Solsona i ha assegurat que durant aquest temps "ha anat creixent i ara hi passa molta gent" . Per Figuera, és "molt important" anar a les fires perquè "la gent pugui conèixer el nostre producte".
