El tall de la C-16 per la T-Mobilitat tira endavant sense unitat política

Berga Grup Independent, impulsora de l'acció, fa una crida a la població i també s'ha dirigit als ajuntaments per demanar-los suport mentre avancen que les concentracions es repetiran "fins que no s'apliqui la integració"

El tall tindrà lloc a la boca nord del Túnel de Berga
El tall tindrà lloc a la boca nord del Túnel de Berga | ACN
09 de gener de 2025, 15:40
Actualitzat: 15:45h

Aquest diumenge, 12 de gener, es durà a terme el primer tall de la C-16 per reclamar el desplegament de la T-Mobilitat al Berguedà. Està impulsat per Berga Grup Independent (BeGI), formació present a l'Ajuntament de Berga amb dos regidors que compliran les amenaces expressades tot just farà quatre mesos, en el decurs del ple ordinari de setembre del consistori de la capital. Judit Vinyes i Lluís Minoves consideren que el Govern no ha fet cap pas en ferm per a la integració de la comarca al sistema i veuen l'anunci de finals d'any com una mesura dissuasòria. De fet, avancen que, mentre l'aplicació no sigui efectiva, s'organitzaran més mobilitzacions.

"Estem molt contents per la resposta que estem tenint a la crida", ha explicat la portaveu de BeGI a Nació Berguedà, detallant que el grup ha enviat la convocatòria "ajuntament per ajuntament", convidant-los també a aprovar la moció reclamant la posada en marxa de la T-Mobilitat a la comarca. "S'ha vist que és un tema comarcal i que va més enllà del color polític", afirma. Així, assegura que han confirmat la seva assistència alguns alcaldes com Urbici Malagarriga (Cercs), Josep Maria Algué (Montmajor), Albert Altariba (l'Espunyola) i Ivan Sànchez (Berga). 

La concentració està convocada uns minuts abans de les 16.00 hores davant de l'edifici de la Diputació de Barcelona (al trencant de la C-16 en direcció a Sant Llorenç de Morunys) per tal que, a les 16.00 hores, s'executi el tall de l'autovia al punt quilomètric 99,3 (just davant de la boca nord del túnel de Berga). L'acció està comunicada i aprovada pel Departament d'Interior i Seguretat Pública, que va fer cinc suggeriments a l'organització, dels quals n'han acceptat tres: complir amb l'horari establert, permetre el pas en cas d'emergència i estar acompanyats dels Mossos d'Esquadra durant l'acció. Tanmateix, Vinyes assenyala que han rebutjat les peticions per traslladar la ubicació del tall, perquè hauria suposat l'accés dels vehicles a  l'interior de Berga, i de permetre la circulació durant 10 minuts cada 20 minuts, optant per un tall complet de 16.00 a 17.00 hores.

L'organització justifica l'acció per la desigualtat que suposa el fet que el Berguedà no estigui integrat tarifàriament a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona. A tall d'exemple, des de BeGI incideixen en l'afectació econòmica que implica la diferència entre la despesa que li suposa a una persona que pugui optar a la T-Jove, que pagaria 176 euros a l'any per quatre títols aquest 2025 (validesa de 90 dies i viatges il·limitats a tots els mitjans de transport públics) respecte dels, com a mínim, 1.630 euros que n'haurà de pagar algú que s'hi traslladi diàriament (càlcul fet comptant 250 dies hàbils i que només inclou el viatge en bus i una targeta T-10 d'una zona). Cal recordar que el preu actual dels dos títols és de 44 euros la T-Jove i 32,60 euros el pack de 10 viatges Berguedà-Barcelona. "És una situació totalment desfavorable per a la nostra comarca", ha recalcat Vinyes.

En aquest sentit, des de BeGI critiquen l'oportunisme de la Generalitat a l'hora de fer pública la nova data per al desplegament de la T-Mobilitat al Berguedà, el Solsonès i el Ripollès el darrer 19 de desembre. "Posem data a la concentració i, automàticament, el Govern fa l'anunci de la implementació. Per a nosaltres, això va ser un gerro d'aigua freda i gairebé una falta de respecte", declara la regidora berguedana, que considera que "després de tantes anades i tornades, ja no tenen cap mena de credibilitat". De fet, malgrat que sigui la primera calendarització que fa el nou Govern de Salvador Illa, Vinyes apunta que "és una presa de pèl" i "tant ens és que sigui d'un grup polític o d'un altre" perquè "la data que han donat no ha sigut per concretar l'aplicació de la integració". "Es parla d'abans del juny i d'una taula de treball, que és la típica que fan. Aquí no s'ha de treballar res, l'empresa ja va dir fa mesos que ho tenen tot a punt tècnicament", retreu la portaveu, que sentencia exclamant: "Si s'ha aplicat a sis corones abans, vols dir que costa tant implementar-ho a la setena?". Tot plegat, recorda que han donat els 100 dies de cortesia que van sol·licitar des del grup municipal del PSC.

La resta de formacions al consistori no se sumen a la convocatòria

Per part de la resta de formacions presents al consistori de la capital i amb representació comarcal, el quòrum serà pràcticament nul. Des de la CUP, partit que ocupa l'alcaldia de Berga -en coalició amb ERC-, aquest dimecres encara estaven pendents de determinar el posicionament com a grup municipal. Així ho ha confirmat a aquest mitjà l'alcalde de Berga, Ivan Sànchez, qui matisa la seva assistència apuntant que: "En principi hi aniré, però, evidentment, vull saber l'opinió de la CUP". Sigui com sigui, el batlle exposa que "valoro la iniciativa perquè hem de reivindicar les millores per a la comarca", tot i reconèixer que confia en l'anunci del Govern sobre l'arribada de la T-Mobilitat declarant que "hi hem de creure si el Govern ho diu" perquè "d'entrada i de moment, aquest Govern no ens ha decebut". 

Per part de Junts, el màxim representant local i comarcal, Ramon Caballé, ha compartit que "nosaltres hem defensat sempre la T-Mobilitat i ens hem posicionat allà on ha calgut, a escala local, comarcal i al Parlament", donant un vot de confiança al nou Departament de Territori: "L'anterior consellera de Territori, Ester Capella, no va agafar mai el compromís de posar una data, però en aquest cas, el nou Govern sí que ho ha fet i ha situat l'escenari abans de Sant Joan". En tot cas, ha apuntat que "estarem amatents perquè es compleixi i, si no, farem les preguntes parlamentàries o iniciarem altres accions de mocions o protestes". Això sí, ha deixat clar que "la manera de fer de Junts i la meva particular no és la de tallar carreteres".

Tampoc assistiran al tall des d'Esquerra Republicana. Moisès Masanas ha argumentat respecte de la decisió que "entenem que quan es fa un tall de carretera o una altra acció contundent com aquesta és perquè no s'avança o es va enrere, i en aquest cas, tenim una data", remarcant a més que "els inputs són positius". Masanas ha valorat que la qüestió del transport públic "ha millorat molt els darrers anys al Berguedà", avenç que ha pogut palpar directament des de les administracions, implicant-se des de l'any 2015, quan va assistir a la primera reunió a Barcelona amb altres representants comarcals "per explicar la problemàtica que teníem" en un moment que "ni existia el transport a la demanda, no hi havia cap corona i tampoc es parlava d'integració tarifària". A més, també ha puntualitzat que "podem trobar altres motius més grans per anar a tallar la carretera", citant d'exemple els reiterats talls de cobertura a Gósol o la manca de doctors en els consultoris de la comarca. Sigui com sigui, ha afirmat que "si el dia 10 de juliol això no està en marxa, aleshores sí que serà el moment de reclamar a veure què passa".

Finalment, i amb una posició més contundent s'han mostrat des del PSC, que en un comunicat de premsa han recordat l'anunci del Govern sobre la pròxima integració de les comarques del Berguedà, el Solsonès i el Ripollès a l'ATM de Barcelona. "Si algú no se n'ha assabentat, li recordem, per evitar usos inapropiats o populistes d'una legítima reivindicació de la comarca", han indicat al text, afegint que aquesta demanda ha estat defensada i reclamada per la formació "en diverses ocasions, a les institucions municipals i comarcals". "Qui vulgui fer creure altra cosa, que expliqui els motius, però que no al·legui falta d'empatia o decisió per part del Govern de la Generalitat", han clos en l'escrit.

Tot plegat, des de BeGI emfatitzen la voluntat que l'acció sigui un "acte festiu", pensant de complementar el tall amb altres activitats que així ho evidenciïn. Ara bé, des de l'organització avancen que "no deixarem de pressionar fins que s'apliqui" i, per tant, "aquest no serà l'únic tall de carretera". "Ho volem dir molt clar: fins que la T-Mobilitat no sigui una realitat, anirem tallant la carretera, intermitentment, en diferents mesos", ha assegurat Judit Vinyes.