Berguedà, Solsonès i Ripollès s'integraran a l'ATM de Barcelona la primera metitat de 2025

El Consell d'Administració de l'ATM decidirà a l'abril els preus i condicions que regiran la setena corona, que quedarà formalment creada amb 67 municipis

Els usuaris de les comarques del Berguedà, Solsonès i Ripollès podran fer ús de la gamma de títols del Sistema Tarifari Integrat
Els usuaris de les comarques del Berguedà, Solsonès i Ripollès podran fer ús de la gamma de títols del Sistema Tarifari Integrat | T-Mobilitat / ATM de Barcelona
Redacció
19 de desembre de 2024, 19:05
Actualitzat: 19:10h

Les comarques del Berguedà, el Solsonès i el Ripollès i s’integraran a la setena corona de l'ATM de Barcelona durant la primera meitat del 2025. Aquest és el calendari tècnic que han acordat el Consell Comarcal del Berguedà, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en referència a la incorporació al Sistema Tarifari Integrat (STI) de l’ATM de Barcelona de les tres comarques i, per tant, permetrà el desplegament d'eines com la T-Mobilitat.

Segons ha informat l'ATM de Barcelona en un comunicat de premsa, formaran part de la nova setena corona un total de 67 municipis, des dels quals es podrà viatjar fent ús de la gamma de títols i abonaments integrats existents. Així, es preveu que els títols i abonaments de set zones permetin recórrer totes les zones tarifàries de l'àrea integrada de Barcelona, si bé els preus i condicions finals que regiran aquesta setena corona s'aprovaran l'abril de 2025 per part del Consell d'Administració de l'ATM.

Els darrers mesos, els operadors de transport que presten servei en aquestes comarques (Renfe i diferents operadors de bus com TEISA, Alsina Graells i Transports Mir) han anat adaptant els seus sistemes de validació i informació a la tecnologia T-Mobilitat, per compatibilitzar tècnicament l'ús dels diferents títols a tots els mitjans de transports, línies i serveis de l'ATM de Barcelona. De fet, aquest sistema permetrà els usuaris la possibilitat de viatjar amb títols amb suport físic o mòbil, amb l'avantatge de poder comprar i recarregar serveis de forma telemàtica. Un exemple local d'aquesta digitalització és l'aplicació Flexitransport, desenvolupada i gestionada per l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) en col·laboració amb l'ATM de Barcelona, utilitzada en la gestió del Transport a la Demanda del Berguedà

La darrera vegada que es va ampliar l'actual STI va ser l'1 de gener de 2015, quan Osona va quedar plenament incorporada. En la mateixa data, a les comarques del Berguedà i el Ripollès es va implementar una setena corona virtual, establint paquets específics de serveis que equiparaven els preus dels viatges. De fet, aquests paquets de serveis s'han mantingut aquests 10 anys i també han gaudit de les mesures excepcionals aplicades, com les executades per pal·liar l'afectació econòmica posterior a la pandèmia del coronavirus, quan es va rebaixar el preu del transport públic en general a tot l'Estat espanyol. Així, fins que no estigui operativa la setena corona, mantindran la seva vigència els paquets Berguedà - Barcelona, Berguedà - Bages, i Ripollès - Barcelona.

Una reivindicació accentuada els dos últims anys

El primer anunci i calendarització sobre la integració definitiva de la setena corona va ser el març de 2023, quan l'aleshores conseller de Territori, Juli Fernández, va assegurar, en una visita a Berga, que el Berguedà i les altres dues comarques quedarien oficialment incloses en el STI aquella mateixa tardor. El primer incompliment es va certificar a les acaballes d'aquell any, i si bé es va reubicar aquest compromís a inicis de 2024, també va quedar en un no res. Des d'aleshores, la societat berguedana ha incidit en la necessitat de poder gaudir de la T-Mobilitat amb motiu d'una equitat territorial, que han plasmat les administracions mitjançant mocions que s'han traslladat als òrgans superiors.

També hi han estat d'acord els responsables de les operadores del transport públic, com Alsaque certificava que la companyia havia fet els deures d'adaptació tecnològica que li havien encarregat des del Departament i l'ATM. Els últims moviments per reclamar la T-Mobilitat han estat els de Berga Grup Independent, formació present al plenari de l'Ajuntament de Berga que va amenaçar en tallar la C-16 el 12 de gener per reivindicar la integració tarifària del Berguedà. Pel mig, també hi ha hagut un canvi al capdavant del Govern, qui ha hagut de reprendre la tasca. Tot plegat, el calendari ara se situa en el primer semestre de 2025, amb la primera acció confirmada a l'abril, amb la definició dels preus.