09
de març
de
2024, 14:59
Actualitzat:
20:06h
Si a Gladiator existia un somni que era Roma, aquest diumenge de matinada existirà un somni que era Hollywood. Catifa vermella, les majors estrelles del cinema mundial, tothom vestit de gala, centenars de periodistes i un únic objectiu: guanyar un Oscar. Enguany, la 96a edició dels premis de l'Acadèmia de Cinema de Hollywood seran especials per a Catalunya per dues pel·lícules: La sociedad de la nieve, de Juan Antonio Bayona; i Robot Dreams, de Pablo Berger, que opten a un total de tres premis. Un somni per a la indústria cinematogràfica catalana, fortament implicada en ambdós projectes i que ja ha recopilat un munt de reconeixement internacional en els darrers mesos.
Els Oscars poden ser el colofó a una temporada per a la història. I és que el projecte de Bayona, que va arrasar en audiència a Netflix -i també a la gran pantalla, tot i la curta durada de la seva projecció-, té números per poder endur-se a casa l'estatueta. Pel que fa a Berger, el seu film lluita contra els gegants de Marvel, Sony, Disney i l'Studio Ghibli de Hayao Miyazaki, en un escenari que només pel fet de ser nominat ja suposa un reconeixement històric.
La història de la tragèdia als Andes de Bayona opta a dos premis: "Millor Pel·lícula Internacional" i a "Millor maquillatge i perruqueria". En aquesta darrera categoria, els nominats són tres artistes cinematogràfics catalans amb un ampli currículum i reconeixement, però que ara, salten al major aparador de la indústria del planeta. Per a dos d'ells, no és nou. En David Martí i la Montse Ribé van formar part de l'equip que va guanyar l'Oscar en aquesta mateixa categoria el 2006 per El laberinto del fauno, de Guillermo del Toro. Ana López-Puigcerver és la tercera nominada, qui sí ho fa per primera vegada a Hollywood, però que els grans escenaris no l'espanten: 40 anys de carrera a l'esquena.
Robot Dreams, encara que tingui opcions més limitades -no per qualitat, sinó per la ferotge competència que tindrà davant-, és una producció íntegrament catalana feta per Lokiz Films i Arcadia Motion Pictures, una producció situada a Barcelona que lluitarà contra Disney, Marvel, Sony i Netflix. Una gesta històrica i envejable. Arcadia ja va treballar amb Berger a Blancanieves (2012) i també en altres produccions d'altíssima qualitat com As Bestas (2022) de Rodrigo Sorogoyen o Mediterráneo (2021) de Marcel Barrena.
Tenen opcions Bayona i Berger de guanyar l'Oscar?
Cal situar-nos en el context actual de Hollywood i de la situació dels darrers anys als Oscars. Després de dècades de domini nord-americà, amb certes excepcions britàniques o alguna d'europea, l'expansió global de la indústria dels EUA i les fortes crítiques rebudes (a més de la revelació de nepotisme en diverses edicions, amb implicats tan polèmics com Harvey Weinstein) han fet obrir els ulls a l'Acadèmia. En quin sentit? Més nominacions internacionals fora de la categoria estipulada com a tal, guardons a films d'altres països, llengües, cultures i maneres de fer cinema... El canvi és fefaent. Amb aquest precedent, Bayona té possibilitats. No són majoria, però juga amb diversos elements a favor.
Anatomie d'une chute, la seva principal rival a tots els premis internacionals, no competeix amb La sociedad de la nieve. El film de Justine Triet salta a la categoria principal, com ho va fer Paràsits el 2020, i deixa més espai a la producció de Netflix. Ara bé, Bayona també haurà de lluitar amb The Zone of Interest (que competeix a la categoria principal) i Perfect Days, producció japonesa però sota la direcció del llegendari Wim Wenders. La competència serà ferotge.
Els Oscars 2024 són un dels més prometedors dels últims anys
La gran protagonista serà Oppenheimer. Almenys, fins que comencin els premis. L'avantsala dels Oscars, els Globus d'Or, ja van situar-la com a favorita per a l'Acadèmia de Hollywood, però la competència serà ferotge. Cristopher Nolan tindrà davant Yorgos Lanthimos i la seva reconeguda Poor Things, amb una Emma Stone que pot ser la més que clara favorita d'aquesta edició en categories individuals. Barbie i The Killers of the Flower Moon són les pròximes en la lluita per a les principals categories.
La polèmica, però, també ha esquitxat l'edició d'enguany. Margot Robbie i Greta Gerwig no van ser nominades pel seu paper principal i per la direcció a Barbie, un fet que va generar un rebombori que acabarà de ressonar amb força diumenge de matinada. Una de les sorpreses de la nit podria ser Poor Things, però també The Holdovers en certs premis interpretatius. Hollywood prepara la catifa vermella per a una nit que pot ser històrica per a molts protagonistes. Especialment els catalans.
Els Oscars poden ser el colofó a una temporada per a la història. I és que el projecte de Bayona, que va arrasar en audiència a Netflix -i també a la gran pantalla, tot i la curta durada de la seva projecció-, té números per poder endur-se a casa l'estatueta. Pel que fa a Berger, el seu film lluita contra els gegants de Marvel, Sony, Disney i l'Studio Ghibli de Hayao Miyazaki, en un escenari que només pel fet de ser nominat ja suposa un reconeixement històric.
La història de la tragèdia als Andes de Bayona opta a dos premis: "Millor Pel·lícula Internacional" i a "Millor maquillatge i perruqueria". En aquesta darrera categoria, els nominats són tres artistes cinematogràfics catalans amb un ampli currículum i reconeixement, però que ara, salten al major aparador de la indústria del planeta. Per a dos d'ells, no és nou. En David Martí i la Montse Ribé van formar part de l'equip que va guanyar l'Oscar en aquesta mateixa categoria el 2006 per El laberinto del fauno, de Guillermo del Toro. Ana López-Puigcerver és la tercera nominada, qui sí ho fa per primera vegada a Hollywood, però que els grans escenaris no l'espanten: 40 anys de carrera a l'esquena.
Robot Dreams, encara que tingui opcions més limitades -no per qualitat, sinó per la ferotge competència que tindrà davant-, és una producció íntegrament catalana feta per Lokiz Films i Arcadia Motion Pictures, una producció situada a Barcelona que lluitarà contra Disney, Marvel, Sony i Netflix. Una gesta històrica i envejable. Arcadia ja va treballar amb Berger a Blancanieves (2012) i també en altres produccions d'altíssima qualitat com As Bestas (2022) de Rodrigo Sorogoyen o Mediterráneo (2021) de Marcel Barrena.
Tenen opcions Bayona i Berger de guanyar l'Oscar?
Cal situar-nos en el context actual de Hollywood i de la situació dels darrers anys als Oscars. Després de dècades de domini nord-americà, amb certes excepcions britàniques o alguna d'europea, l'expansió global de la indústria dels EUA i les fortes crítiques rebudes (a més de la revelació de nepotisme en diverses edicions, amb implicats tan polèmics com Harvey Weinstein) han fet obrir els ulls a l'Acadèmia. En quin sentit? Més nominacions internacionals fora de la categoria estipulada com a tal, guardons a films d'altres països, llengües, cultures i maneres de fer cinema... El canvi és fefaent. Amb aquest precedent, Bayona té possibilitats. No són majoria, però juga amb diversos elements a favor.
Anatomie d'une chute, la seva principal rival a tots els premis internacionals, no competeix amb La sociedad de la nieve. El film de Justine Triet salta a la categoria principal, com ho va fer Paràsits el 2020, i deixa més espai a la producció de Netflix. Ara bé, Bayona també haurà de lluitar amb The Zone of Interest (que competeix a la categoria principal) i Perfect Days, producció japonesa però sota la direcció del llegendari Wim Wenders. La competència serà ferotge.
Els Oscars 2024 són un dels més prometedors dels últims anys
La gran protagonista serà Oppenheimer. Almenys, fins que comencin els premis. L'avantsala dels Oscars, els Globus d'Or, ja van situar-la com a favorita per a l'Acadèmia de Hollywood, però la competència serà ferotge. Cristopher Nolan tindrà davant Yorgos Lanthimos i la seva reconeguda Poor Things, amb una Emma Stone que pot ser la més que clara favorita d'aquesta edició en categories individuals. Barbie i The Killers of the Flower Moon són les pròximes en la lluita per a les principals categories.
La polèmica, però, també ha esquitxat l'edició d'enguany. Margot Robbie i Greta Gerwig no van ser nominades pel seu paper principal i per la direcció a Barbie, un fet que va generar un rebombori que acabarà de ressonar amb força diumenge de matinada. Una de les sorpreses de la nit podria ser Poor Things, però també The Holdovers en certs premis interpretatius. Hollywood prepara la catifa vermella per a una nit que pot ser històrica per a molts protagonistes. Especialment els catalans.