Pel que fa al Teatre Principal d’Olot, aquests són alguns dels recursos educatius que s’hi desenvolupen: recursos educatius escènics, un catàleg amb propostes musicals, d’arts escèniques, de dansa i de cinema dins l’horari lectiu de les llars d’infants, les escoles i els instituts de la comarca. Al primer pis, espectacles per a més grans de 65 anys, escoles d’adults i associacions. Cantània, una cantata amb més de cinc-cents alumnes de 5è i 6è de primària de diverses escoles d’Olot i la Garrotxa. I Mapadeball, un projecte per acostar la dansa contemporània als estudiants de 2n d’ESO: un coreògraf professional ensenya una coreografia grupal als mestres i el grup la realitza com una rèplica del festival Sismògraf.
[h3]Activitats a la Biblioteca Marià Vayreda[/h3]
Quant a la Biblioteca Marià Vayreda, els recursos pedagògics se centren en dos grans pilars: les visites escolars a la Biblioteca i l’activitat Àlbum, mirall i finestra, on és la Biblioteca qui es desplaça a les aules.

La regidora d’Educació, Mariona Camps amb els diversos responsables dels recursos educatius. Foto: @olotuit.
De visites escolars se’n fan de quatre tipus: anem a la biblioteca, per a l’etapa infantil, i que sovint acostuma a ser el primer contacte amb la Biblioteca; com funciona la biblioteca, per als alumnes de cicle inicial i mitjà de primària, per a saber-ne les regles de funcionament bàsiques; com informar-se a la biblioteca, dirigida al cicle superior de primària i secundària, per aprendre a usar el catàleg i els diversos recursos electrònics, i, fonts d’informació i treball de recerca, destinat a secundària, per donar a conèixer els centres d’informació i documentació de la comarca i les fonts de la xarxa a l’hora de fer treballs.
El recurs Àlbum, mirall i finestra: mai no hem llegit d’aquesta manera és un cicle d’experiències literàries trimestrals per aprendre a llegir explorant tots els llenguatges que es condensen en un sol suport: l’àlbum il·lustrat. Així els alumnes aborden la lectura des de la curiositat, el debat i la sorpresa, i els docents, testimonis de l’activitat, tenen accés a una altra manera de treballar la lectura, l’art i la comunicació a l’aula.
[h3]Propostes dels Museus d’Olot[/h3]
Els Museus, per la seva part, també compten amb una sèrie de recursos. En el cas del Museu dels Sants són els següents: Descobreix el Museu dels Sants, per a diversos nivells educatius i que vol mostrar tot allò que custodia, en especial el treball artesanal típic de la ciutat; la faràndula olotina, per a alumnes de primària, per conèixer la cultura popular des d’un vessant màgic, participatiu, lúdic i educatiu; el taller de Marian Vayreda, per a cursos de primària i secundària, per aproximar-se a la vida i a l’obra d’aquest artista olotí, i els pessebres a Olot, per explicar des del punt de vista de la tradició i no de la vinculació religiosa el món dels pessebres.
Pel que fa al Museu de la Garrotxa la quantitat d’activitats també és molt completa: la visita guiada al Museu de la Garrotxa; la ruta de l’escultura, per parlar dels escultors més destacats de la comarca; el color al paisatge, per a alumnes de 5è i 6è de primària i de primer cicle d’ESO, per observar els diversos paisatges pintats pels artistes; de què treballava l’avi del teu avi?, per a cicle mitjà i superior de primària, per a conèixer els oficis tradicionals i antics; el color a les obres d’art, per a cicle inicial de primària, per constatar el llenguatge i l’estil propi de cada pintor; un quadre, un conte, per al públic infantil, per acostar els diversos elements del Museu a través d’històries; la descoberta d’Olot, per descobrir la ciutat passejant per diferents racons; la faràndula d’Olot: gegants, nans i cavallets, per a l’etapa infantil; la conservació i restauració de les obres d’art, per al cicle superior de primària, ESO i batxillerat; pinzellades d’art, per analitzar alguns dels quadres del Museu; la ruta del modernisme, i com treballa un artista, entre altres.
Al Museu dels Volcans s’hi fan diverses visites guiades (al mateix Museu dels Volcans, al jardí botànic, al Parc Nou i al volcà Croscat); seguim la pista, per a cicle superior de primària i primer cicle d’ESO, que és un joc d’activitats i d’orientació; els colors i la tardor al Parc Nou, per a alumnes d’educació infantil; l’estació meteorològica, per saber tots els detalls del seu funcionament; les plantes de la meva escola, per conèixer les plantes medicinals que els alumnes tenen a prop del seu centre educatiu i usar-les per fer diversos remeis; el paisatge de la Garrotxa, per adescobrir els diversos indrets, passejant-hi, de la ciutat, i el jardí de les plantes remeieres, per aproximar-se a la flora del Parc Nou.
Can Trincheria, el quart dels museus de la ciutat, també ofereix visites guiades per poder gaudir de tots els elements característics d’una casa del segle XVIII.
[h3]Una manera de provocar el canvi social[/h3]
A banda d’aquests projectes hi ha una molt bona col·laboració de l’Ideal-OJG per a la promoció de la cultura entre els joves. També cal tenir en compte les noves dinàmiques que s’estableixen amb diferents projectes d’entitats com el Petit Format, elMini o Lluèrnia, que han inclòs en les seves programacions aquesta visió educativa i que també exploren la relació de les diferents disciplines de l’art amb la ciutadania.
El tàndem cultura-educació permet obrir infinitats de possibilitats perquè esdevingui, més que una simple oferta, una manera de provocar el canvi social i la millora de la vida de les persones, objectiu de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot.
Des de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot fa anys que es treballa en diverses propostes culturals i educatives que van més enllà d’entendre el ciutadà com un espectador passiu, cerquen la implicació de les persones i aconsegueixen uns resultats, tant a curt com a llarg termini, molt valuosos per a tothom. En ocasions, no acaben de ser prou visibles, perquè no s'adrecen al públic general sinó a col·lectius específics, però sens dubte intervenen en la formació de l’esperit crític i en la comprensió del món on ens ha tocat viure. I és que la combinació cultura-educació aporta sempre noves experiències i mirades.
Recursos Educatius escènic