L’IES Garrotxa, un centre d’innovació per a estudiants

Diverses empreses locals encarreguen a l’institut alguns dels seus projectes |Els alumnes són els encarregats de pensar i solucionar pràcticament l’encàrrec |Fa 10 anys que el centre col·labora amb entitats i cada vegada hi ha més interès

Publicat el 22 de maig de 2017 a les 06:17
L’IES la Garrotxa d’Olot no és un centre d’innovació, però podria ser-ho perfectament. Des de fa més de 10 anys el centre porta a terme diversos projectes que involucren els alumnes amb els encàrrecs que es reben des de les empreses del territori. Entendre, crear i solucionar són els reptes que els professors plantegen als alumnes de Formació Professional. El resultat: solucions pràctiques a reptes empresarials.
 
Aquest 2017 l’Institut Garrotxa donarà resposta a 8 encàrrecs d’empreses que demanen ajuda en algun dels processos de fabricació dels seus productes. El centre educatiu rep les demandes, les presenta als alumnes, aquests plantegen solucions i s’acaba tirant endavant un projecte compartit entre el món empresarial i educatiu.
 

Un dels alumnes treballant en un dels projectes d'innovació Foto: Pau Masó


Des del centre, Lluís Clapés, responsable d’Innovació, explica que aquests projectes permeten a l’alumne “agafar més compromís pel fet que s’acabi aplicant a la realitat”. Segons Clapés, no es pensa en l’aspecte econòmic sinó en els inputs que poden rebre els alumnes: “No prioritzem el benefici econòmic del projecte sinó el benefici que poden aportar les parts que hi estan involucrades. Volem fer veure que a la innovació hi pot accedir tothom”.  
 
Exemples dels projectes innovadors
 
La creació d’una premsa mecànica és un dels projectes que es porten a terme aquest curs: una empresa local va demanar ajuda al centre educatiu per mecanitzar una part del seu procés de producció de peces de ceràmica. Els alumnes han estudiat, pensat i finalment fabricat, una premsa que facilitarà a l’empresa el procés de fabricació del seu producte.
 
L’IES Garrotxa també està treballant en la fabricació d’un anorac a través d’un material sintètic que fins ara només s’utilitzava en el sector industrial. Un altre grup d’estudiants també investiga conjuntament amb el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa quines són les plantes locals més adequades per substituir les espècies invasores.
 
Tots aquests projectes s’inclouen des de fa tres anys en el programa Innova-FP de la Generalitat de Catalunya, un programa d’innovació i transferència de coneixement del Departament d’Ensenyment. L’IES Garrotxa ha participat activament en aquesta iniciativa i és un dels centres pioners amb una quarantena de projectes duts a terme, ja des d’abans de la implantació del programa. Actualment al centre garrotxí compta amb 1.200 alumnes, 550 dels quals estudien algun dels 13 graus que ofereix l’institut.