
L'innovador sistema que regula l'ús de l'energia instal·lat a l' IES La Garrotxa d'Olot des de fa un any ha permès l'escola estalviar fins a 35.000 euros, un 50% del cost de la calefacció. “Estem entusiasmats amb els resultats del nou sistema perquè ha superat les expectatives inicials que eren d'un estalvi del 30%”, comenta Francesc Comino, director tècnic d'iGetech Innova, del grup Wattia, l'empresa que ha desenvolupat la part tècnica del projecte en què ha participat un grup d'alumnes de l'IES La Garrotxa, dirigits pel professor Antoni Moreno. La iniciativa, avalada per un programa europeu i de la qual s'ha publicat recentment el web escolaeficient.com, té un important vessant pedagògic i busca promoure una cultura de l'energia on primi la conscienciació mediambiental.
Segons l'informe fet públic en un acte al centre i elaborat amb les dades de consum de gasoil, que és de 70.000 euros l'any, l'estalvi obtingut, de 35.000 euros, representa reduir fins a la meitat el cost del funcionament de la calefacció i, a la pràctica, significa que l'escola retalla 350 euros per cada un dels aproximadament 100 dies que s'engega al centre. El sistema, que es gestiona i controla de manera remota, s'encarrega, a través d'uns sensors de temperatura, de mantenir les aules a 21ºC de manera automatitzada deixant passar més o menys aigua calenta als radiadors. A banda de l'estalvi econòmic, també s'ha aconseguit una considerable reducció de l'impacte mediambiental, calculada en 90 tones de CO2 l'any.
El projecte, pioner a l'Estat i que ha rebut el finançament del programa europeu MEET, “és un magnífic exemple de fins on pot arribar la col·laboració entre l'escola i l'empresa”, com remarca Albert Bramon, director de l'IES La Garrotxa. “L'eficiència energètica és un tema en el qual fa més d'una dècada que treballem a l'escola i que finalment ha culminat amb la instal·lació d'aquest sistema”, apunta Moreno. De cara al futur, Comino i Moreno han explicat que volen estendre el sistema al 100% de l'espai climatitzat (de moment està funcionant al 80% dels 11.000 m2 del centre) i s'han mostrat convençuts que molts altres centres escolars i institucions públiques i privades s'interessaran per aplicar-lo als seus edificis. També han explicat que han començat a dur a terme un projecte per optimitzar l'ús de l'electricitat a l'IES La Garrotxa i donar així continuïtat a la col·laboració del centre amb el grup Wattia.
Pel que fa al vessant pedagògic, s'han elaborat una sèrie de materials per tal de potenciar la conscienciació sobre la gestió eficient dels recursos energètics per a alumnes d'ESO, Batxillerat i Formació Professional i també s'han creat continguts per als cicles formatius de grau mig i superior d'Electricitat i Electrònica; i dos webs: on s'explica tot el projecte i s'accedeix a temps real a la temperatura de cada part de l'edifici, com ha explicat Joan Pellicer, formador de l'Institut Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de Catalunya i de la Universitat de Girona i un dels responsables de la part educativa del projecte. Per la seva banda, l'Ajuntament d'Olot també s'ha implicat en la iniciativa i en farà difusió a través del seu web i de l'Institut Municipal d'Educació, segons Núria Fité, regidora d'Educació. A l'acte també ha participat Àlex Díaz, en representació dels alumnes que han intervingut en el projecte i que han tingut un paper molt important en el desenvolupament del mateix ja que, amb l'orientació dels professors, n'han realitzat l'execució pràctica i la seva posada en marxa.
Projecte de llarg recorregut
Que hagi estat l'IES La Garrotxa el lloc escollit per aplicar aquest sistema d'eficiència energètica no és cap casualitat. El centre porta més d'una dècada treballant en projectes de recerca sobre sistemes per optimitzar l'ús de l'energia i on han col·laborat nombrosos alumnes i professors. Finalment, el projecte MEET els va obrir les portes a fer-ne una aplicació pràctica. Al projecte, del qual ara en podem veure els resultats, s'hi han dedicat més de 20 treballs de recerca de Batxillerat i de síntesi de Formació Professional i 11 generacions d'alumnes hi han participat.
