Ruta: L'Empordanet més amagat

Encara és possible trobar-hi racons d'una pau i tranquil·litat úniques.

Publicat el 08 de juliol de 2017 a les 11:29
Us proposem una ruta per una de les comarques més visitades pel turisme, tant interior com exterior del país, el baix Empordà. Però encara que sembli mentida en aquesta preciosa plana que és el dibuix dels Déus, com canta en Llach, encara és possible trobar-hi racons d'una pau i tranquil·litat úniques.

Com a punt de partida de la ruta us proposem acostar-vos a Llabià. Un diminut poble, sense cap servei, enfilat dalt d'un turó, entre Serra de Daró i Gualta, és el millor punt per agafar una imatge global de la plana que ocupa ara l'antic estany d'Ullastret amb el Montgrí de fons.

Des de Llabià baixem a la plana, una plana esquitxada de petits poblets i turons i campanars, des de dalt d'un campanar sempre es pot veure el campanar veí, ens recorda en Llach.
 

La plana vista des de Llabià Foto: F.Boada


Així que més que una ruta preestablerta us proposem que salteu de poble en poble, perdeu-vos pels camins que porten d'un poble a l'altre. De primeres us topareu amb Ullastret, molt probablement un dels pobles més coneguts gràcies a les seves ruïnes del poblat ibèric. Des d'aquí podeu seguir les indicacions cap a Palau Sator, vila fortificada que conserva part de les antigues fortificacions.

A Sant Julià de Boada ens trobarem una petita església preromànica en un extraordinari estat de conservació. Podeu, si voleu, tombar llavors cap a Peratallada una altra de les destinacions estrelles de l'Empordanet. D'aquí cap a Vulpellac amb el seu imponent castell-palau.

Sortint de Vulpellac farem cap a Cruïlles, que forma part del municipi de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, del qual n'és el centre administratiu. Hi destaquen la Torre del Castell, el Monestir de Sant Miquel de Cruïlles l'Església parroquial de Santa Eulàlia de Cruïlles o l'Ermita de la Mare de Déu de l'Esperança. A més a Cruïlles hi han diverses restes de la muralla que cloïen la població en l'edat mitjana.

I per acabar la ruta ens acostarem a Monells on podem passejar pels seus carrers medievals fins a arribar a la magnífica plaça porticada Jaume I.
 

Carrer del Arcs a Monells Foto: F.Boada