Però allò més greu de la informació de TV3 no era el descrèdit del representant del
Departament de Política Territorial i Obres Públiques, sinó les declaracions del Sr. Víctor
Morlán, Secretari d'estat de planificació i infraestructures (mireu http://www.tv3.cat/videos/
1258429/Retard-en-el-Quart-Cinturo): l'estat construirà una autovia estatal de llarga
distància per a les persones i mercaderies al corredor mediterrani. És a dir, malgrat la
discussió que s'està produint des de fa molts d'anys a Catalunya sobre si el canvi de nom
(Ronda del Vallès) és un canvi de concepte, el Ministerio, que és qui en té la competència,
no ha canviat en absolut les seves previsions.
Hem de tenir en compte que el mateix Conseller Nadal, en la presentació del PTMB,
reconeixia que aquest Pla no pot alterar les reserves per a les infraestructures de
competència estatal, i que la Generalitat s'haurà de limitar a presentar al·legacions en
l'estudi informatiu del Quart Cinturó.
Davant aquest escenari, la Campanya Contra el Quart Cinturó es veu obligada a, sense
deixar de banda les converses a Catalunya, dirigir l'atenció principal al Ministerio de
Fomento. Així, avui mateix ja hem renovat la petició de reunió amb el Sr. Morlán, una petició
formulada a finals del 2007 i mantinguda fins a finals de febrer del 2008.
Les paraules del Morlán poden ser tan sols una estratègia per amenaçar que l'estat no
pagaria la Ronda del Vallès, però no poden ser una excusa per encolomar-nos el més dolent
i pitjor d'unes polítiques econòmiques, energètiques i territorials obsoletes. O allò que és el
mateix, la gran renúncia catalana (una més) a la configuració d'un model (també
infraestructural, energètic i territorial) propi.
El PTMB, un paper mullat
En aquest context, el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB) apareix com un pla que
defineix les seves estratègies principals de transformació territorial mitjançant una
infraestructura (el Quart Cinturó n'és una entre diverses en la mateixa situació) de la qual no
en tenim cap garantia que s'acabi executant en les reserves que el Pla determini. El Pla fa
una aposta decidida per orientar les noves ocupacions al territori, sense tenir garanties de
com resoldrem la mobilitat generada, fet que presagia un nou desastre territorial com el ja
viscut fins ara. Massa inseguretat jurídica per un instrument que havia de resoldre tants
dèficits mai assumits per tots els governs de la Generalitat restaurada.
Ara més que mai, no al Quart Cinturó
Per reprendre de nou les mobilitzacions, amb el PTMB i les intencions de Fomento com a
rerefons, el diumenge 14 de juny la Campanya Contra el Quart Cinturó organitza un aplec
a l'ermita de Santa Justa (Lliçà d'Amunt). En un moment en què el PTMB pretén donar
un nou pas endavant en la concreció de la Ronda del Vallès i el Ministerio de Fomento
continua apostant fermament per el projecte "de sempre", la veu contrària al Quart Cinturó
(fora eufemismes) té raó de ser.
Una caminada des dels municipis més propers (Lliçà d'Amunt, Canovelles, Santa Eulàlia de
Ronçana i les Franqueses del Vallès), i a partir del migdia música i animació, accions
simbòliques i lectura del manifest. Després dinar (el dinar cal portar-lo de casa) i una mica
més de música per acabar. Un autocar retornarà als caminants al seu punt de sortida.
L'ermita de Santa Justa, una petita relíquia del patrimoni cultural, i el seu entorn, una
mostra del Vallès poetitzat per Pere Quart, faran d'escenari d'una mobilització que manté el
sentit de persistir.
http://www.adenc.cat/
Campanya Contra el Quart Cinturó
L'Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, 4 de juny de 2009