Més enllà de Barcelona: tardor calenta per reclamar més carrils bici

Entitats ciclistes reivindiquen connexions com Granollers-Cardedeu o Terrassa-Rubí: "S'ha de poder anar a treballar o estudiar en bicicleta"

01 d'octubre de 2024, 09:35
Actualitzat: 07 d'octubre, 10:45h

A Barcelona només el 9% dels desplaçaments ciclistes es poden fer íntegrament en infraestructures segures. Són dades del RACC, malgrat que el lobby automobilístic reclama al mateix temps no fer ni un sol carri bici més. Ara bé, més enllà de la capital catalana, la situació encara és més complicada. Sovint, grans poblacions relativament properes, no tenen cap mena de via que permeti fer aquests curts recorreguts en seguretat. És el cas de Granollers i Cardedeu, una connexió que centenars de ciclistes han reclamat aquest cap de setmana en una de les diverses mobilitzacions previstes per aquesta tardor.

Permetre la mobilitat quotidiana en bici entre municipis

Moltes ciutats mitjanes han assumit, amb major o menor grau, la necessitat de tenir una mínima infraestructura ciclista per afavorir la mobilitat interna. Ara bé, la mobilitat entre municipis és molt difícil. És el cas del Vallès Oriental, on entitats com Granollers Pedala o Cardedeu Vital reclamen la unió de les dues poblacions com un primer pas per crear una xarxa comarcal.

Aquest diumenge van aplegar unes 300 persones en una bicicletada a la C-251. "Aquest és un dels carrils bici amb més potencial, ja que entre les dues ciutats hi ha molts polígons industrials", explica Benjamí Aguilar, portaveu de Granollers Pedala. El projecte, que hauria de transcórrer en paral·lel a la carretera, està inclòs en pla específic de mobilitat del Vallès.

La reivindicació va més enllà. Proposen a mitjà termini crear un Consorci de la Xarxa Pedalable del Vallès, similar al de les vies verdes gironines, però menys enfocat al turisme i més a la mobilitat quotidiana. "S'ha de poder anar a treballar o estudiar en bicicleta o, en el cas de poblacions més petites, poder accedir al transport públic", destaca Aguilar.

En aquest sentit, una de les propostes de mínims és que qualsevol actuació en una carretera inclogui l'habilitació d'un vial segregat per a bicicletes i vianants. De fet, lamenten que es perdés l'oportunitat de fer-ho el 2021 en les obres de la C-35 entre Vilalba i Sant Celoni (i que s'hagués de fet posteriorment en un segon projecte).

Terrassa-Rubí, una connexió pendent

Al Vallès Occidental, les connexions intermunicipals en bicicleta també avancen, però lentament. Sabadell i Terrassa estan connectades amb Matadepera, però encara no s'ha completat la unió entre les dues cocapitals de manera directa. També està previst el traçat entre Terrassa i Viladecavalls, ja està en obres el darrer tram de Sant Cugat a Rubí mentre que un dels grans buits és projectar la connexió entre Terrassa amb Rubí.

En aquest sentit, l'Associació BiciTerrassa Club (BiTer) lidera la reivindicació juntament amb entitats veïnals. La setmana passada va aconseguir que el ple municipal aprovés per unanimitat una proposta per estudiar la nova infraestructura després de celebrar una pedalada reivindicativa abans de l'estiu.

Concretament, es tracta d'aprofitar les obres de transformació urbanística del polígon industrial de Palau Sud - Can Guitard per fer una via segregada d'1,2 km entre el pont de l'autopista C-58 i la rotonda de les Fonts. També hi ha el compromís de reclamar a Territori la transformació de la carretera BP-1503 entre Terrassa i Rubí en una avinguda metropolitana així com adaptar el camí que transcorre per la riera de Rubí i l'avinguda de la Llana per poder connectar amb el carril bici existent de Rubí.

Tardor ciclista calenta a Vic i Castelldefels

Aquesta tardor ciclista no només hi haurà mobilitzacions al Vallès. Fa mesos que una plataforma surt al carrer per denunciar el desmantellament d'un carril bici a Castelldefels mentre que a Vic s'ha convocat una protesta per al pròxim 4 d'octubre per no executar una ampliació prevista que comptava amb fons europeus.

Concretament, es tracta d'allargar el vial que a través de l'avinguda Camprodon arriba a la plaça del Mil·lenari per poder-lo connectar amb el carrer Sagrada Família i l'avinguda Olímpia, un trajecte amb diversos centres escolars, universitaris esportius així com un alberg de joventut, entre altres. L'equip de govern, malgrat haver impulsat inicialment el projecte, ara aposta per fer-lo passar per vials més secundaris. "Mostrem perplexitat davant d'un projecte que ja havia estat aprovat i que tenia finançament europeu. No sabem per quins interessos es fan enrere", assenyala Eduard Folch, president d'Osona amb Bici

Folch també és president de FemBici, la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya, que agrupa els diversos col·lectius que han sorgit en moltes poblacions els darrers anys. "Més enllà de la Setmana de la Mobilitat, actualment aquesta qüestió està esdevenint un eix que aglutina mobilitzacions", assenyala Benjamí Aguilar. "La mobilitat és una de les claus per a la transformació de les ciutats i el territori", conclou.