Aparcaments segurs, l'alternativa cooperativa als robatoris de bicicletes

Una iniciativa de micromecenatge ha convertit un local de Gràcia en un bicigaratge, en un moment en què les sostraccions a Barcelona s'han disparat un 34%

Una usuària guardant la bici a l'aparcament segur de bicicletes de Cúbic al barri de Gràcia
Una usuària guardant la bici a l'aparcament segur de bicicletes de Cúbic al barri de Gràcia | Hugo Fernández
19 de setembre de 2024, 17:05
Actualitzat: 26 de setembre, 13:25h

El nombre de robatoris de bicicletes a Barcelona s'ha disparat un 34% en només dos anys. Aquesta és la preocupant dada d'un estudi de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental (ICTA-UAB), que demostra una percepció clara: un dels elements que frenen l'expansió de la bicicleta a la capital catalana és la manca d'aparcaments segurs. Per mitigar-ho, fa poques setmanes una cooperativa ha obert un bicigaratge al barri de Gràcia que funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l'any.

Un local de Gràcia convertit en park and bike

Cúbic és una cooperativa d'usuaris de bicicleta. Com altres entitats, tenen clara la manca d'aparcaments segurs a Barcelona. Inicialment, van pensar a reconvertir parcialment algun aparcament de cotxes existents. "Hi havia poca predisposició del Gremi de Garatge i molts problemes burocràtics, especialment amb les assegurances per robatori", explica Eduard Folch, un dels impulsors de Cúbic.

Finalment, van optar per un local al districte de Gràcia, reconvertit en un park and bike -adaptant el concepte park and ride pensat per als aparcaments dissuasoris de cotxes situats a tocar d'estacions de trens-. Aquest barri es tracta d'una zona amb un ús elevat de la bicicleta, però on és molt difícil pujar-la als pisos, sigui per la manca d'ascensors o per escales molt estretes.

Malgrat que també es pot pagar per hores, la modalitat més habitual és fer-ho per mensualitats, a partir de 20 euros. "L'usuari potencial és el que necessita un espai perquè hi dormi la bicicleta", apunta Folch, que també és president de FemBici, la federació d'entitats ciclistes de Catalunya.

El funcionament de l'aparcament segur de bicicletes

L'aparcament funciona les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any. Els socis de la cooperativa o els usuaris del park and bike disposen d'un pin per accedir-hi. El local disposa d'alarma, càmera i un total de 44 places d'aparcament -ampliables- en doble alçada. A més, una assegurança cobreix possibles sostraccions.

La idea de la cooperativa Cúbic -que va tirar endavant una campanya de micromecenatge per fer-ho possible- és poder obrir més aparcaments i acabar generant una xarxa. De fet, al mateix barri de Gràcia i a Sants ja hi ha experiències similars amb una demanda molt important.

Pàrquing per a bicicletes, Park & ​​Bike, situat al barri de Gràcia
Un ciclista passant a tocar del bicigaratge impulsat per la cooperativa Cúbic a GràciaHugo Fernández Alcaraz

"La infraestructura de carrils bici continua sent insuficient i, molt sovint, amb incoherències, però el gran dèficit actual és la manca d'aparcaments segurs", assegura Adrià Arenas, tècnic del Bicicleta Club de Catalunya (BACC). Hi està d'acord Jordi Honey, investigador de l'ICTA-UAB en sostenibilitat urbana: "Projectes com el de Cúbic són la resposta a no tenir una una estratègia pública en aquest àmbit". En aquest sentit, considera que l'administració no els ha de construir tots, sinó que també ha d'oferir un marc adequat i incentivar per tal que se n'instal·lin en aparcaments de finques, replans o altres espais privats.

Una de cada cinc víctimes de robatoris abandona la bici

L'any 2021 es van robar a Barcelona un mínim de 870 bicis mentre que el 2023 van ser 1.167. Aquest creixement del 34% en dos anys no deixa de ser la punta de l'iceberg. I és que, tal com reconeix Jordi Honey, la dada és absolutament parcial. Per una banda, almenys dos terços de les víctimes no ho denuncien als Mossos d'Esquadra o a la Guàrdia Urbana. "L'enquesta que hem fet detecta aquesta proporció, però possiblement és més alta", explica en declaracions a Nació.

Denúncies per robatoris de bicicletes a Barcelona

Tanmateix, les dades oficials tampoc recullen totes les denúncies. Concretament, només es tenen en compte aquells que el propietari aporta una documentació sobre la bici i el seu número de sèrie, amb l'argument que són els únics casos on la policia pot fer alguna cosa.

"Cal seriositat per comprendre l'abast de problema i, com a mínim, que es tracti amb la mateixa importància que les motos", apunta l'investigador de l'ICTA-UAB. En aquest sentit, considera que és una qüestió que ha esdevingut "un fre de mà" a l'impuls de la bicicleta a la capital catalana. L'enquesta realitzada per aquest grup d'investigadors quantifica amb un 17% els usuaris que en patir un robatori ja no tornen a utilitzar-la. No és d'estranyar, doncs, que Barcelona sigui una de les ciutats d'Europa on es venguin més bicis plegables.