Posar-ho fàcil a la bici: les claus del nou reglament de circulació

La modificació presentada per la DGT proposa que els ciclistes circulin pel mig dels carrils, ho puguin fer en sentit contrari als carrers 30 i avançar tant per esquerra com per dreta en cas d'embús

El nou reglament de circulació vol fomentar la bicicleta a les ciutats
El nou reglament de circulació vol fomentar la bicicleta a les ciutats | Hugo Fernández
03 de juliol del 2024
Actualitzat a les 19:05h

L'actual reglament de circulació data del 2003. Des d'aleshores, s'han produït molts canvis als pobles i ciutats. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha fet una proposta de modificació que pretén afavorir l'ús de la bicicleta a les ciutats. Entre altres canvis, es preveu que els ciclistes puguin circular pel mig dels carrils, també en sentit contrari als carrers 30 i poder avançar tant per esquerra com per dreta en cas d'embús.

Una regulació per afavorir les bicicletes a les ciutats

En la proposta de modificació del reglament de circulació, que està a exposició pública fins al 26 de juliol, la DGT assenyala clarament que es vol "apostar per la bicicleta com un mode de mobilitat sana i saludable que contribueix a reduir la contaminació". "No és una regulació neutra sinó afavoridora de la seva presència a la ciutat", s'assenyala en la introducció. "Aquest enfocament és molt positiu", assenyala Eduard Folch, president de FemBici.

De fet, el conjunt de la norma passa de posar el focus a la carretera i el vehicle a posar-ho a les persones i als entorns urbans "amb una major atenció als denominats usuaris vulnerables".

Aquestes són les principals modificacions -fruit de demandes dels ajuntaments per actualitzar les ordenances com dels col·lectius de ciclistes- respecte a l'ús de la bicicleta en entorns urbans:

  • La bicicleta circularà amb caràcter general per la calçada -al marge de l'existència de carrils bicis- i ho farà preferentment pel centre del carril.
  • Els conductors de vehicles de motors hauran de deixar una distància de seguretat d'almenys cinc metres respecte a la bicicleta que el precedeixi.
  • Als carrers 30 -carrers d'un sol carril amb limitació de velocitat a 30 km/h o menys- es permetrà que les bicicletes circulin en sentit contrari com succeïx a la majoria dels països d'Europa.
  • En zones congestionades es permetrà als ciclistes avançar als vehicles de motor tant per la dreta com l'esquerra per tal de poder arribar a la zona d'espera avançada.
  • S'inclou la possibilitat d'utilització de remolcs i semiremolcs per afavorir el transport de passatgers i de càrrega, especialment en l'àmbit de la ciclologística.
  • Els treballadors que desenvolupin la seva activitat professional en bicicleta -però també en moto, ciclomotor i patinets- hauran de portar obligatòriament una armilla reflectant quan treballin en l'àmbit urbà.

Des de FemBici, la federació d'entitats de ciclistes urbans de Catalunya, se celebra especialment l'establiment del "doble sentit ciclista", és a dir, poder circular en direcció contrària als vehicles de motor a les vies d'un sol carril i un màxim de 30 km/h. "A França fa 15 anys que es va posar en funcionament i ha estat un èxit", assenyala Eduard Folch a Nació. A Barcelona, actualment, ja és una realitat a la majoria de vies amb plataforma única, però no de manera generalitzada als denominats carrers 30.

Fora de l'àmbit urbà, el principal canvi és la regulació dels avançaments. Per fer-ho, caldrà complir els següents criteris:

  • Una velocitat màxima 20 km/h per sota del límit establert.
  • Una separació lateral mínima d'1,5 metres.
  • Realitzar un canvi complet de carril, en la majoria dels supòsits.

Alguns dels altres grans canvis del reglament de circulació són la reducció de la taxa d'alcohol -de 0,30 a 0,20 grams per litre d'alcohol en sang o de 0,15 a 0,10 mil·ligrams per litre d'aire aspirat.

Respecte a l'ús del casc s'eliminen les excepcions pels ciclistes en vies no urbanes i també s'amplia l'obligatorietat d'ús als usuaris de patinet que, en situacions d'escassa visibilitat o de nit, també hauran de portar elements lluminosos o reflectants per ser vistos a 150 metres.

A les ciutats, es prohibeix explícitament que els vehicles de mobilitat personal ho facin per les voreres, s'estableix en 16 anys l'edat mínima i es permet la circulació en vies interurbanes pensades per a ciclistes i/o prohibides per als vehicles de motor, per afavorir la mobilitat entre municipis.