Les 10 propostes als partits per fer Catalunya un país de bicicletes

El Bicicleta Club de Catalunya reclama carrils bici interurbans, aparcaments a les estacions de transport públic i fomentar la ciclologística, entre altres

Una bicicleta passant per davant del Departament d'Acció Climàtica
Una bicicleta passant per davant del Departament d'Acció Climàtica | Hugo Fernández
03 de maig de 2024, 10:18
Actualitzat: 10:18h

Les campanyes electorals serveixen perquè els partits facin les seves propostes, però també per tal que els moviments i organitzacions socials reclamin a les formacions polítiques que assumeixin compromisos. Qui ha aprofitat la prèvia del 12-M és el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) que ha presentat un decàleg per tal d'avançar cap a un país ciclable.

Entre altres, es reclama una xarxa de carrils interurbans. Mentre la bicicleta guanya molt pes per moure's a les grans ciutats, costa més fer-ho entre poblacions fora del cap de setmana. També és clau la intermodalitat: poder aparcar de manera segura en estacions de tren o autobusos per combinar la bicicleta amb el transport públic. Fomentar la ciclologística -el repartiment de mercaderies en bicicleta-, els aparcaments segurs en edificis privats i solucionar els punts negres, són algunes de les altres reclamacions del BACC.

  1. Carrils bici interurbans: ampliar i millorar la xarxa de carrils bici entre municipis, i garantir-ne l'amplada i la seguretat. Connectar els que ja existeixen, i crear una xarxa intermunicipal que faci possible els desplaçaments diaris amb bicicleta.
  2. Aparcaments segurs per a bicicletes al transport públic: en estacions de tren, autobusos i altres llocs clau de transport públic, que permetin combinar l'ús de la bicicleta amb el transport públic, i senyalitzar l'accés amb bicicleta a aquests espais.
  3. Incentius per a l'adquisició de bicicletes i equipament: establir ajuts financers, fiscals i convenis amb botigues de bicicletes per facilitar l'adquisició de bicicletes, bicicletes elèctriques i accessoris que fomentin l'ús diari de la bicicleta com a mitjà de transport.
  4. Aparcaments segurs a l'àmbit privat: incorporar espais d'aparcament segur de bicicletes en aparcaments públics, garatges privats existents, espais compartits a les comunitats de veïns, zones amb gran concentració de persones, centres comercials i a tots els edificis públics.
  5. Foment de la ciclologística per al transport de mercaderies: promocionar l'ús de bicicletes de càrrega, especialment a l'àmbit de la logística de darrera milla i també amb suport a la integració en rutes interurbanes.
  6. Protocol contra l'assetjament i la intimidació a ciclistes: establir protocols i normes per prevenir i donar resposta a l'assetjament als ciclistes de conductors de vehicles motoritzats, especialment a llocs de confluència amb trànsit.
  7. Fomentar l'accés de la bicicleta al transport públic: compromís perquè totes les bicicletes puguin accedir al transport públic sense dificultats ni restriccions. Possibilitar el transport de bicicletes als maleters dels autobusos interurbans i disposar de places reservades i apropiades a Rodalies i FGC.
  8. Zones de baixa velocitat i de seguretat vial en àrees urbanes i perifèriques: implementar zones de baixa velocitat (30 km/h) en àrees urbanes i periurbanes per millorar la seguretat i confort de les persones usuàries de la bicicleta, "especialment en itineraris d'accés a estacions de transport públic.
  9. Millora d'infraestructures i senyalització en itineraris per a bicicletes: assegurar que la infraestructura ciclista tant a trama urbana com interurbana està correctament senyalitzada. Creació d'itineraris amb bicicleta entre els municipis de Catalunya amb l'objectiu que qualsevol persona se senti capaç d'arribar al seu destí, indiferentment de la seva expertesa o familiaritat amb el trajecte.
  10. Solució de punts negres en rutes ciclistes: resoldre els punts negres dels itineraris ciclistes tant diaris com de lleure, i millorar la seguretat en punts crítics com rotondes i interseccions, sobretot en rutes que connecten diferents municipis.