Polèmica a Vic pel nou carril bici que ha de connectar el Mil·lenari amb la zona esportiva

El projecte, aprovat a principis de mandat, s'està revisant per buscar un nou traçat. Oposició i entitats temen la pèrdua de fons europeus per a l'execució de l'obra i retreuen a l'equip de govern el gir de guió

El traçat original del carril bici connectava el Mil·lenari amb la zona esportiva passant pel carrer Sagrada Família i l'avinguda Olímpia.
El traçat original del carril bici connectava el Mil·lenari amb la zona esportiva passant pel carrer Sagrada Família i l'avinguda Olímpia. | Arxiu
31 de juliol de 2024, 09:28
Actualitzat: 01 d'agost, 9:00h

L'octubre del 2023, l'Ajuntament de Vic va aprovar el projecte per a la construcció del carril bici que ha d'unir el Mil·lenari amb la zona esportiva, passant pel carrer Sagrada Família i l'avinguda Olímpia.

Amb tot, malgrat donar-hi llum verda, ara el projecte està a revisió, tal com explicava la regidora d'Urbanisme, Ester Coma, amb l'objectiu de buscar alternatives al traçat plantejat inicialment, que preocupa al govern vigatà per l'impacte en la mobilitat en una de les principals vies de la ciutat així com per l'eliminació de places d'aparcament al llarg del recorregut.

L'equip de govern de Vic proposa desenvolupar el nou carril bici per la xarxa secundària, és a dir, per la zona universitària i el Nadal, passant pel parc de l'Occitània i el carrer Bisbe Font Andreu, fins a la zona esportiva.

Tanmateix, amb aquesta modificació, oposició, veïns i entitats temen que es perdi una subvenció procedent de fons europeus de la qual també en pengen altres projectes de la ciutat.

Al ple de l'Ajuntament de Vic d'aquest dilluns, corresponent al mes d'agost, la CUP, ERC i VECP han presentat una moció -proposada per l'entitat Osona en Bici- perquè el consistori refermi el seu compromís amb el carril bici de l'eix Mil·lenari-zona esportiva i no es deixin escapar els gairebé 2 milions d'euros procedents dels fons Next Generation.

El projecte està integrat dins de la planificació de la xarxa bàsica radial del Pla Estratègic de la Bicicleta, en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i en el Pla Director de les Vies Ciclables Interurbanes a la Plana de Vic del Consell Comarcal d'Osona i, des d'Osona en Bici, insisteixen que és una infraestructura vital per promoure una mobilitat més segura i sostenible, així com per garantir la seguretat dels vianants.

Prioritzar la xarxa secundària

Ester Coma, al ple d'aquest dilluns, ha explicat que la prioritat és desenvolupar la xarxa ciclable secundària, un fet que modificaria el projecte aprovat la tardor del 2023 en favor de connectar la zona esportiva amb el centre urbà passant, entre altres trams, pel Nadal, on ja existeix un carril bici.

En aquesta línia, la regidora d'Urbanisme defensa que, abans de començar a desenvolupar la xarxa primària –per on estava previst que passes el nou carril bici- s'han de concretar les obres que es desplegaran al nord de la ciutat.

Pel que fa a la possible pèrdua de la subvenció, Coma explica que s'hi inclouen quatre projectes urbanístics, dos dels quals –la rambla dels Montcada i l'aparcament paisatgístic de la Sínia- "van amb retard". Per aquest motiu, s'ha demanat una pròrroga per tal d'acabar les obres i donar marge per trobar solucions al traçat del carril bici del Mil·lenari.

A favor del carril bici

Hores abans de l'inici del ple del consistori vigatà d'aquest dilluns 29 de juliol, l'Associació de Famílies d'Alumnes de l'Escola Andersen i la direcció del centre, l'Associació de Veïns i Veïnes El Sucre i la direcció de l'Institut Jaume Callís han difós un manifest en el qual es mostren a favor del carril bici tal com s'havia plantejat en un principi.

Consideren que la proposta de canviar el traçat original perquè passi per zones on la infraestructura ja hi és present és "exagerada i molt poc pràctica" i creuen que "revertirà en una desincentivació de l'ús de la bicicleta".

Divisió d'opinions al plenari vigatà

La moció, amb l'objectiu de defensar i mantenir el projecte del carril bici aprovat definitivament l'octubre del 2023, no prosperava. CUP, ERC i VECP hi donaven suport, mentre que el PSC s'abstenia i l'equip de govern -format per Junts i Ara Vic- i SOMI hi votaven en contra.

"Com és que aquest govern aprova definitivament projectes que tenen partides pressupostàries assignades i, al cap de mig any, decideixen canviar-ho?", preguntaven des de la CUP. En aquesta línia, els cupaires reiteren que s'ha de garantir una xarxa ciclable "òptima i ràpida perquè la bicicleta sigui un mitjà de transport útil i utilitzat per la gent" i no veuen "clar" el canvi de traçat que proposa el govern. Tanmateix, recorden que "la ciutat s'hi juga gairebé 2 milions d'euros per a l'execució d'altres projectes", uns arguments que comparteixen des d'ERC.

Pel portaveu de VECP, Arnau Martí, la revisió del projecte "és una frivolitat" perquè "la ciutat ha aprovat diversos plans i el ple ja va votar-hi a favor" i alerta "del risc" que pot suposar la pèrdua del finançament: "Si es perden els fons europeus, els demanarem responsabilitats".

Per la seva banda, el sentit del vot dels dos regidors del PSC ha estat l'abstenció. De fet, quan a la tardor del 2023 el plenari vigatà va aprovar el projecte, els socialistes ja es van abstenir, ja que "entre altres motius el projecte no agradar a bona part de la ciutadania de Vic", explica el regidor Josep Pou.

Des de SOMI, malgrat donar llum verda al projecte mesos enrere, en aquesta ocasió s'hi han oposat. Diuen que el nou traçat proposat serà "més dolç i no tan agressiu i perillós".

Finalment, des d'Ara Vic diuen que la negativa al recorregut proposat "no és un caprici" i detallen que respon a temes urbanístics i de mobilitat. Pel que fa a la subvenció, creuen que "no té per què perdre's" i que "hi ha temps suficient des del punt de vista tècnic per dur a terme l'execució de l'obra".

Arxivat a