París vota en referèndum pacificar 500 nous carrers

L'alcaldessa Ane Hidalgo, malgrat la baixa participació en la consulta, aconsegueix el suport necessari per continuar una ambiciosa política de mobilitat sostenible

París pacificarà 500 carrers més en els pròxims quatre anys
París pacificarà 500 carrers més en els pròxims quatre anys | Ville de París
24 de març de 2025, 11:15

París farà un pas més per convertir-se en el gran referent de mobilitat sostenible i transformació urbana del segle XXI. Aquest diumenge va aprovar en referèndum la conversió de 500 carrers més a vies verdes per a vianants. D'aquesta manera, l'alcaldessa Anne Hidalgo, malgrat una participació baixa del 4%, va aconseguir el suport necessari per tirar endavant una acció que suposarà la pacificació d'entre cinc i vuit carrers a cada barri.

Suport majoritari, participació baixa

La política de pacificar i ambientalitzar 500 nous carrers al conjunt de la capital francesa va rebre un clar suport a les urnes. En un total de 218 col·legis electorals, el 66% dels vots van ser favorables mentre que el 34% s'hi van oposar.

La victòria de les tesis de l'alcaldessa socialista es van imposar en 14 dels 17 districtes -aquí es poden consultar els resultats desagregats-, però amb una participació de només del 4%. De fet, és la més baixa de les tres consultes organitzades sobre qüestions de mobilitat sostenible: la que va aprovar triplicar les tarifes dels SUV i 4x4 va fregar el 6% mentre que la va prohibir els patinets elèctrics compartits va situar-se en un 7,5%.

Ara cal identificar els 500 carrers a pacificar

“Aquesta votació reforça el nostre desig de continuar compartint l'espai públic per als vianants i de fer París una ciutat cada cop més verda”, va assegurar Christophe Najdovski, tinent d'alcalde responsable d'espais verds, una vegada es van fer públics els resultats de la consulta.

De fet, es tracta d'aprofundir una política iniciada fa anys. Des del 2020 ja s'han pacificat un total de 300 vials, entre els quals els “carrers a l'escola”, que han suposat l'eliminació d'uns 10.000 aparcaments en superfície. La política de renaturalització compta amb exemples paradigmàtics com la plaça Catalogne, convertint un espai 100% asfaltat en un autèntic bosc urbà.

Al llarg del 2025 caldrà escollir a través de processos participatius quins són els 500 carrers on el cotxe quedarà vetat o reduït a la mínima expressió. Corresponen a cinc o vuit per barri, les obres tindran un pressupost estimat de 500.000 euros per actuació i un termini d'execució entre tres i quatre anys. Segons l'Ajuntament de París, globalment suposarà eliminar 10.000 places més d'aparcament.

Les polítiques que estan convertint París en un referent europeu

La pacificació de centenars de carrers és una de les accions que estan transformant París d'una de les ciutats europees més “cotxecentristes” en un referent en mobilitat sostenible. Ara fa pocs mesos va entrar en funcionament una zona de trànsit limitat (ZTL) que restringeix travessar en vehicle motoritzat els quatre districtes de la ciutat i només ho permet a residents, treballadors, visites i professionals, entre altres excepcions. A més, s'ha reduït la velocitat màxima a les rondes de la capital francesa i s'ha triplicat les tarifes d'aparcament als vehicles més contaminants.

Tot plegat ha anat acompanyant d'una política de multiplicació dels carrils bici, tant dins de la ciutat com de connexió amb els municipis metropolitans, que en els Jocs Olímpics la va convertir en un dels principals modes de transport. Més enllà de la mobilitat sostenible, les accions de renaturalització s'emmarquen en la necessitat de transformar una ciutat planificada en un pic de la Petita Edat del Gel, però que evoluciona cap al clima de Sevilla. En aquest sentit, el Pla Climat preveu crear 300 noves hectàrees de zones verdes, substituir el màxim de quitrà per terra i apostar per la producció d'energies renovables, entre altres.

Arxivat a