El port de Barcelona connecta el primer vaixell a la xarxa elèctrica

L'objectiu és electrificar totes les terminals de creuers, ferris i contenidors abans del 2030

El primer vaixell que s'ha connectat a la xarxa elèctrica al port de Barcelona
El primer vaixell que s'ha connectat a la xarxa elèctrica al port de Barcelona | Port de Barcelona
Redacció
19 de setembre de 2024, 12:15

Fita important al port de Barcelona. Per primera vegada, aquesta setmana un vaixell amarrat ha pogut aturar els motors i connectar-se a la xarxa elèctrica. Tot plegat, després que hagi entrat en servei el primer punt de connexió, denominat OPS, en el marc d'un gran projecte que pretén electrificar totes les terminals de creuers, ferris i contenidors abans del 2030.

Electricitat d'origen renovable

El vaixell MSC Mette és un portacontenidors amb capacitat per a 24.000 TEU -un TEU equival a un contenidor convencional-. Ha estat amarrat durant tres dies a la terminal Hutchison Ports Best i ha estat el primer a connectar-se a la xarxa elèctrica gràcies al primer punt de càrrega, denominat onshore power supply (OPS).

El vaixell de grans dimensions, durant l'estada al port de Barcelona, ha tingut els motors aturats evitant emissions de CO2, però també de NO2. L'electricitat subministrada a l'embarcació era d'origen 100% renovable. Es tracta d'un fet que encara no havia succeït a les infraestructures portuàries del conjunt de la Mediterrània.

Una prova pilot per completar l'electrificació el 2030

Les necessitats d'energia de cada vaixell poden variar en funció de factors com la mida o el nombre de contenidors refrigerats que porti, i una de les funcions clau de l'OPS és adaptar l'energia que rep a través de la xarxa de mitja tensió a aquestes necessitats.

De fet, el punt de connexió estrenat aquesta setmana funcionarà com a prova pilot per obtenir dades en temps real i experiència sobre l'operativa d'aquest sistema i la millor forma d'integrar el subministrament d'electricitat a vaixells en l'operativa portuària. Un coneixement per continuar desenvolupant la resta d'OPS en el marc del programa Nexigen que preveu una inversió de 200 milions d'euros i electrificar totes les terminals de creuers, ferris i contenidors abans del 2030.

"Connectar per primera vegada un vaixell portacontenidors a la xarxa elèctrica suposa un pas endavant clau en la descarbonització de l'activitat portuària. Des d'avui, ja estem eliminant de forma efectiva emissions generades pels motors dels vaixells, un procés que no farà sinó multiplicar-se un cop despleguem la resta d'OPS gràcies a l'experiència que aquesta prova pilot ens proporcionarà", assegura Lluís Salvador, president del Port de Barcelona.

El desplegament de pla continuarà amb l'entrada en funcionament d'un segon OPS en una de les terminals de ferris aquest mateix hivern. A més, es treballa per construir una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l'Energia i el moll Adossat.

Arxivat a