L'Ajuntament de Barcelona, amb l'aplicació de les mesures cautelars decretades per la fiscalia de la ciutat, va tancar l'octubre passat l'accés a una zona propera a la llera del riu Llobregat on s'estaven fent les obres dels nous accessos al Port per la presència de diversos contaminants "molt perillosos", tal com ha avançat La Directa aquest dimarts i han confirmat fonts municipals a l'ACN. Concretament, han corroborat que hi ha alts nivells de cromites i altres metalls pesants, mentre que l'entitat ecologista Depana va denunciar el mes d'abril que responen a abocaments il·legals.
Depana assegura que les obres dels nous accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona s'estaven fent en uns terrenys altament contaminants i la fiscalia de Barcelona ha obert diligències d'investigació per sòls contaminats per l'eliminació il·legal de residus a la desembocadura del riu Llobregat. La contaminació afecta tres parcel·les, propietat de l'Ajuntament.
En el marc de la denúncia, els Mossos d'Esquadra van fer una recollida de mostres del sòl a la parcel·la ubicada a la llera del riu Llobregat, entre el pont de Mercabarna i el de Nelson Mandela. Els resultats, elaborats pel Servei de Valoració Toxicològica i Medi Ambient de l'Institut nacional de Toxicologia, mostren uns nivells molt elevats de cromites, un residu perillós i que té efectes greus sobre la salut si les persones s'hi exposen després de remoure la terra contaminada.
L'àmbit on es va prendre la mostra és un espai obert, sense restriccions de pas i transitat per vehicles. Davant d'això, la fiscalia va determinar que calia aplicar unes mesures cautelars, tancant el camí i impedint el pas de persones en aquest àmbit. Així, a principis d'octubre, el consistori va tancar el perímetre, es va senyalitzar la prohibició de pas i es va informar les persones que hi feien algun tipus d'activitat.
A més, en col·laboració amb l'Agència de Residus de Catalunya i altres experts en sòls contaminats, el consistori i Adif, que és l'executora de les obres, estan treballant en una campanya d'anàlisi per conèixer l'abast de la contaminació en aquest àmbit i com poder fer la descontaminació. Les mateixes fonts han indicat que aquestes actuacions s'han d'executar abans de les obres dels accessos viaris i ferroviaris. Davant d'aquesta situació, Depana i Zeroport han considerat que "és imperatiu" que s'estudiïn les noves circumstàncies mitjançant una nova avaluació ambiental i han exigit que es paralitzin les obres els nous accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona.