La UE busca vies diplomàtiques a l’Orient Mitjà i condemna el contraatac de l'Iran

Aquest diumenge s'ha convocat un consell extraordinari dels ministres d'Exteriors de la Unió Europea per tractar la situació de l'Iran

Publicat el 28 de febrer de 2026 a les 20:09
Actualitzat el 28 de febrer de 2026 a les 22:28

El conflicte a l'Orient Mitjà ha esclatat després de l'atac dels Estats Units i Israel a l'Iran, que ha respost amb bombardeigs a Tel Aviv i a les bases militars nord-americanes dels països de la zona. En aquest context la reacció internacional ha sigut immediata i alguns països han condemnat l'atac, però també han rebutjat el règim iranià i les seves polítiques i han demanant el cessament d'hostilitats.

L’alta representant per a la política exterior de la Unió Europea, Kaja Kallas, ha assegurat que la UE s’està coordinant “estretament” amb els socis àrabs per “explorar vies diplomàtiques” a l’Orient Mitjà. En un missatge a X, Kallas també ha criticat de forma contundent el règim de l’Iran, que “ha matat milers de persones” i ha remarcat que la protecció dels civils i el dret internacional humanitari “és una prioritat”. Kallas ha anunciat un consell extraordinari dels ministres d'Exteriors aquest diumenge per videoconferència per a tractar “la situació de l'Iran i els ràpids esdeveniments que s'estan desenvolupant a Orient Mitjà”.

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha condemnat en nom de la Unió Europea els "atacs injustificables" de l'Iran als Emirats Àrabs Units i els ha considerat una "violació descarada" de la sobirania del país i del dret internacional. 

En la mateixa línia, els governs de França, Alemanya i Regne Unit han publicat aquest dissabte una declaració conjunta en la qual condemnen els contraatacs iranianes i advoquen per l'estabilitat regional en resposta a l'ofensiva militar llançada pels Estats Units i Israel. "Condemnem els atacs iranians contra països de la regió en els termes més contundents. L'Iran ha d'abstenir-se d'atacs militars indiscriminats. Instem a la dirigencia iraniana a buscar una solució negociada", han plantejat els tres governs en la seva declaració.

El primer ministre del Regne Unit, Keir Starmer; el president francès, Emmanuel Macron, i el canceller alemany, Friedrich Merz, han recordat que han instat "reiteradament" al "règim iranià" que posés fi al programa nuclear i "cessés la terrible violència i la repressió contra el seu propi poble". 

D'altra banda, Rússia ha titllat les accions de Washington i Teheran "d'agressió militar" i de "moviments insensats" i "no provocats". Segons el Ministeri d'Exteriors, es vulneren directament els principis més bàsics del dret internacional i els atacs són "especialment reprovables" tenint en compte que a Rússia se li havia indicat que Israel "no tenia interès" en un conflicte bèl·lic amb l'Iran. 

Guterres condemna l'ús de la força tant dels EUA i Israel, com de l'Iran

El secretari general de l'ONU, António Guterres, ha condemnat l'ús de la força dels EUA i Israel sobre l'Iran, però també les represàlies del règim dels aiatol·làs. En un missatge a la xarxa social X, creu que l'escalada a l'Orient Mitjà "debilita la pau i la seguretat mundial". El dirigent reclama "un cessament immediat de les hostilitats i una desescalada" dels actors involucrats i els demana que tornin "immediatament" a la mesa de negociació". En cas contrari, creu, el risc és "un conflicte regional més ampli amb greus conseqüències pels civils i l'estabilitat regional". A més, insta els membres de l'ONU a complir amb el dret internacional. "Per posar fi a conflictes internacionals, no hi ha alternativa als acords pacífics", ha dit.

Sánchez rebutja l'acció militar dels EUA i Israel i les accions del règim iranià

“Rebutgem l’acció militar unilateral d’Estats Units i Israel, que suposa una escalada i contribueix a un ordre internacional més incert i hostil”. Així ha començat el seu missatge a la xarxa X el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, en reacció a l’atac a l’Iran. Sánchez, però, ha afegit a continuació que també rebutja igualment les accions del règim iranià i de la Guàrdia Revolucionària. “No podem permetre’ns una altra guerra prolongada i devastadora a l’Orient Mitjà”, ha advertit, alhora que ha exigit la “desescalada immediata i el ple respecte al dret internacional”. Sánchez ha conclòs que “és l’hora de retornar al diàleg i arribar a una solució pacífica duradora per a la regió”.

En aquesta línia, el ministre d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha demanat aquest dissabte “respecte al dret internacional” davant la “greu situació” després dels bombardejos d’Estats Units i Israel. “La violència només porta caos. Desescalada i diàleg són la via per a la pau i l’estabilitat”, ha assegurat a través d’un missatge a la xarxa social X.