Ballart expressa el seu condol per la mort de Peret

Al juliol va anunciar que tenia càncer

Publicat el 27 d’agost de 2014 a les 18:03
Peret, minuts abans de participar al Concert per la Llibertat de l'any passat. Foto: Jordi Borràs/Nació Digital.

La família de Pere Pubill Calaf Peret, ha confirmat que el cantant ha mort aquest migdia, tot i que la notícia ja havia estat difosa a mig matí per nombrosos mitjans de comunicació i confirmada pel Govern a l' Agència EFE. El cantant, de 79 anys patia un càncer.

Jordi Ballart, alcalde de Terrassa ha expressat el seu condol a través de les xarxes socials: "El Peret tenia el poder d'emocionar-nos a tots amb la seva rumba... I el tindrà sempre!. Més tard, s'hi ha sumat el PP de Terrassa.




Havia de ser l'artista que inaugurés la Fira Mediterrània de Manresa, però fa uns dies ja es va anunciar la cancel·lació de l'espectacle a causa de la malaltia. Durant la presentació del certamen, al juny -la seva última aparició pública-, Peret va aprofitar per reivindicar-se, assegurant que era un "gran honor" ser l'artista convidat del certamen, així com que una música que "ha revolucionat el món" com la rumba catalana tingués un altaveu públic com el que havia de tenir a l'octubre.

Peret, que rebutjava el qualificatiu de "músic" -"No sóc un músic. Sóc un que fa música", ironitzava-, afegia també que no havia "inventat" la rumba, perquè "la música no s'inventa, sinó que neix sola." "Quan la vaig crear, no pensava que estava inventant res", assegurava.

Patriarca de la rumba catalana
 
Nascut a Mataró el 24 de març del 1935, Pere Pubill i Calaf va debutar la dècada dels anys 40, amb el nom artístic, amb el que seria mundialment reconegut, de Peret. Al llarg d'una trentena de discos es va convertir en el principal patriarca de la rumba catalana al costat d'altres artistes com El Pescaílla i, més modernament, Gato Pérez.
 
Aquest gènere, característic dels barris gitanos de Barcelona, especialment Gràcia i Sants combinava el tanguillo, el rock i els sons cubans. La seva carrera musical és majoritàriament en castellà, amb cançons prou conegudes com 'Una lagrima' o 'Borriquito como tu', tot i que també té obra en romaní i en català, destcacant 'El mig amic', dedicada al seu pare.
 
Peret també va fer carrera d'actor, actuant en una desena de pel·lícules, en les que sovint feia precisament de cantant. El 1974 va representar RTVE al Festival d'Eurovisió amb el tema 'Canta y sé feliz', i el 1985 es va retirar dels escenaris al temps que es va convertir en pastor evangelista.
 
Els anys noranta va retornar a primera línia musical i va participar en la cloenda dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, amb la interpretació del tema 'Barcelona es poderosa', cançó que reconvertiria en 'Catalunya té molt poder' en la seva actuació al Concert per la Llibertat del 2013 al Camp Nou, on es va significar a favor de la independència de Catalunya. Al juliol del 2014 se li va diagnosticar un càncer que el va obligar a retirar-se dels escenaris.

 






Peret, amb Ferran Mascarell i l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, en la seva última aparició pública, al juny. Foto: Bernat Ferrer/NacióLaFlama.cat.