0,28 euros per anar des de Les Fonts de Terrassa fins a Rubí

La Generalitat instal·larà el nou model de tarificacions a partir del 2013 però manté la incògnita sobre les bonificacions

Publicat el 10 de juliol de 2012 a les 17:45
Valverde, Rull i Vigués, a la roda de premsa sobre el peatge de Les Fonts Foto: Lluïsa Tarrida

Convergència i Unió de Terrassa ho ha volgut deixar clar: "no és la solució òptima, però tenint en compte la situació econòmica per la qual passen les finances de la Generalitat, és la més raonable". Amb aquests termes es referia el president dels nacionalistes, Josep Rull, respecte al nou sistema que s'aplicarà als peatge de Les Fonts a partir de 2013,
"intentarem que entri en vigor el primer trimestre de l'any vinent", va matisar.

Tal com avançava La Torre el mes de maig, la reordenació dels peatges catalans afectarà de directament a la barrera ubicada a Les Fonts. L'objectiu és que es pagui "per tram recorregut i no amb la tarifa única actual". D'aquesta manera, el ciutadà no abonaria la mateixa quantitat s'hi realitza el trajecte des de la B-30 a Viladecavalls (11,7 quilòmetres) que si entra a Rubí i en surt a la riera de Les Arenes (2,5 quilòmetres).

La tarifa única suposa 1,31 euros per trajecte recorregut mentre que amb el nou sistema, segons els convergents, qui fes el trajecte més curt només hauria d'abonar 0,28 euros, amb la qual cosa s'estalviaria haver de fer front a les llargues cues que es formen en les hores puntes a l'antiga carretera de Rubí. Si, a més, és una persona que passa pel peatge més de 17 cops al mes, se li aplicaria la bonificació del 30% de recurrència, deixant la tarifa en 0,18 euros. "Sabem que això no és equivalent a la gratuïtat que hi havia abans, però creiem que és una bona alternativa" manifestava Rull. Un altre exemple seria aquells que entren a l'autopista a Rubí i surten a Terrassa Centre. En aquest cas es faria un trajecte de 5,2 quilòmetres i enlloc de pagar l'1,31 euros de tarifa única, l'usuari que tingués Teletac abonaria 0,59 euros, comptant la bonificació per recurrència serien 0,39 euros per trajecte.

Esperant els 40 milions d'euros
El president local de CiU va recordar que, de moment, continuen les bonificacions de freqüència de pas, de vehicle ecològic (40%) i de plena ocupació (30%), tot i que va admetre que aquestes podrien "suprimir-se si l'Estat no ens paga els 40 milions d'euros que ens deu, dels qual 20 milions d'euros corresponen a un partida pressupostària fixada per l'anterior govern espanyol socialista i que havia de pagar a la Generalitat". Per tant, la incògnita de fins quan aquestes bonificacions estaran vigents es manté.

Malgrat això, Josep Rull va subratllar que no entén la posició ni les declaracions de Pere Navarro després de la reunió que l'alcalde de Terrassa va tenir amb el conseller Lluís Recoder, ja que pel convergent, "pels interessos dels terrassencs el més important i destacable de la trobada va ser el ferm compromís de la Generalitat de canviar el sistema del peatge de Les Fonts, passant de ser obert a tancat". Des de CiU Terrassa consideren que "s'ha fet un treball i esforç per tenir aquest nou sistema i continuarem lluitant perquè fins i tot s'afegeixi una nova bonificació a partir dels 30 trajectes, però entenem que ara no es pot demanar la gratuïtat de Les Fonts. Sabem que és un peatge injust, que no té sentit que existeixi però davant l'incompliment del govern espanyol i de les arques de la Generalitat és la millor solució possible".

La Generalitat invertirà en tecnologia (arcs de detecció) i rescabalament de l'empresa concessionària per implantar aquest nou sistema de tarificació per recorregut entre 600.000 i 900.000 euros. I això que la majoria dels arcs ja estan col·locats i la fibra òptica ja està instal·lada.

Respecte a les crítiques des del Partit dels Socialistes terrassenc, Josep Rull va manifestar que "nosaltres no ens amaguem, sempre donem la cara. Hem fet les gestions que calien i creiem que la decepció de la qual ells parlen hauria estat si el conseller Recoder hagués dit que s'ajornava la transformació del peatge, i no va ser així". I abans d'acabar, el president de CiU a Terrassa va llançar una pregunta a l'aire: "ens critiquen perquè no ens plantem davant les concessionàries. És que potser ells van saber plantar-se durant els set anys que van estar al govern?".