L’Ajuntament de Terrassa ha celebrat aquest dimarts un Ple extraordinari en què s’han aprovat inicialment els pressupostos municipals pel 2016, caracteritzats per l’equilibri financer i per un ampli consens polític que ha portat a incloure en els comptes municipals diferents propostes de l’oposició. El pressupost corrent pel 2016 queda fixat en 171.829.540 euros, mentre que les inversions pujaran a 7.343.000 euros i el pressupost consolidat, és a dir, el que integra les societats municipals, a 199.456.102 euros.
La proposta de pressupost del Govern municipal debatuda avui al ple extraordinari ha comptat amb els vots favorables de PSC i CiU (12), les abstencions de TEC i ERC (10) i els vots en contra de PP, C’s i CUP (5). L’acord cinquè del dictamen, que proposava fixar en quatre el nombre de places del personal eventual de la corporació, s’ha votat separadament i no s’ha aprovat. Finalment, a la sessió també s’han aprovat definitivament les Ordenances Fiscals per al 2016.
Després de la seva aprovació inicial, el pressupost se sotmetrà a un període d’exposició pública i presentació d’al·legacions de 15 dies, passat el qual, si no hi ha al·legacions, s’aprovarà definitivament de forma immediata. En cas que hi hagués al·legacions, se celebraria un nou Ple per a tractar-les.
El pressupost pel 2016 parteix de l’objectiu de garantir unes finances equilibrades i sostenibles. En aquest sentit, els comptes municipals per l’any entrant mantenen els compromisos de solvència, rigor i austeritat, fent possible així continuar la redistribució de la despesa corrent per a una major eficiència, continuar pagant els proveïdors a 30 dies, i en definitiva garantir els recursos sense augmentar l’endeutament i amb increments moderats de la pressió fiscal.
L’augment del 4,21% en el pressupost corrent permetrà al Govern tenir un marge d’acció de cara als objectius marcats per a aquest mandat. Aquest increment és fruit de l’augment d’ingressos provinents, principalment, de l’actualització de padrons, les aportacions de l’Estat i la reducció de la càrrega financera; i, en menor mesura, de les ordenances fiscals. De fet, l’augment de la pressió fiscal, que se situa al voltant de l’1,5%, generarà només una cinquena part dels ingressos addicionals de l’Ajuntament l’any vinent. Tal com va anunciar en el seu dia el Govern municipal, els programes de despesa del pressupost corrent prioritzaran la millora del territori, amb especial atenció a la neteja, i l’atenció a les persones. Entre les principals partides hi ha més de 19 milions per a gestió de residus i neteja viària, 8,5 per a manteniment urbà, 21,6 per a educació i gairebé 14 a serveis socials
Les principals inversions
L’àrea que més augmentarà percentualment el seu pressupost serà la de Desenvolupament Econòmic, Indústria i Ocupació, en coherència amb l’objectiu del Govern Municipal d’afavorir la recuperació econòmica i la millora de l’ocupabilitat de les persones en aquest mandat. Els cinc programes de despesa programats, que es corresponen amb les cinc àrees municipals, són els següents.
• Territori: 62.102.726 (+7,39%)
• Acció Social: 48.576.254 (+5,81%)
• Serveis Generals: 21.782.647 (+2,73%)
• Cultura, Innovació i Projecció: 15.880.775 (+7,96%)
• Economia i Ocupació: 5.883.752 (+19,88%)
Pel que fa a les inversions (7,3 milions), la partida principal (2,9 milions) es destinarà a expropiacions. La resta de partides principals són 864.000 € per a la intervenció que s’ha de fer als talussos de la riera del Palau, 650.000 per a equipaments municipals, mig milió per al projecte d’esponjament de Ca N’Anglada i mig milió més per a actuacions de millora de l’espai públic.
El Govern municipal ha dissenyat aquests pressupostos buscant un consens polític el més ampli possible. La proposta dels comptes municipals contempla un marge de 3,25 milions d’euros expressament reservats per al debat i priorització política, un cop cobertes les partides corresponents a les necessitats bàsiques per a la prestació dels serveis municipals. El debat polític, doncs, s’ha centrat en aquests 3,25 milions, on s’han incorporat diferents propostes dels grups de l’oposició.
Les actuacions i projectes prioritzats s’han estructurat en cinc línies d’actuació: economia i ocupació (820.000 €), acció social (700.000 €), millora de la qualitat de l’espai públic (1.390.000 €), acció cultural com a factor de cohesió social (150.000 €) i innovació organitzativa (190.000 €). Amb totes aquestes partides es reforçaran serveis per a millorar el seu funcionament o es posaran en marxa noves iniciatives. La partida més important, de prop d’un milió d’euros, es destinarà a reforç del servei de neteja. Altres accions previstes són invertir en formació professionalitzadora, reforçar els serveis socials, donar suport a projectes d’economia social i cooperativa, impulsar un programa de promoció industrial, reforçar el programa de cultura popular i tradicional i avançar en innovació tecnològica als serveis municipals, entre altres.
A més del debat polític, l’elaboració dels pressupostos ha inclòs també diferents accions per a fer extensiu el debat a la ciutadania, com ara sessions de formació obertes a tothom, altres d’específiques per a entitats, o reunions dels Consells Municipals de Districte. A més, els consells de districte podran opinar i donar orientació sobre com gestionar la quantitat econòmica assignada al projecte “Barris en Marxa”. En els propers anys, la voluntat del Govern Municipal és articular cada any uns processos participatius sobre els plans d’acció municipals que desenvoluparan el Pla de Mandat any a any.
19 milions per a neteja i residus en el pressupost de 2016
El govern de Terrassa aprova, gràcies a les abstencions de TeC i ERC, uns pressupostos que contemplen inversions per més de 7 milions d'euros i tenen per objectiu garantir unes finances "equilibrades i sostenibles"
ARA A PORTADA
-
-
L'Ajuntament de Terrassa insisteix en evitar el tancament de línies d'I3 pel curs escolar 2025-26 Redacció
-
-
L'ONG Oberts al Món celebra 20 anys de cooperació a Guatemala amb un concert solidari de jazz Redacció
-
Arriba l'acte de lliurament dels premis de la 44a edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar Redacció
Publicat el 22 de desembre de 2015 a les 18:56
Et pot interessar
-
Política Així queda el nou cartipàs de Terrassa, després de la sortida de Balcells
-
Política Dimiteix Maise Balcells, la primera tinent d’alcaldia de Terrassa
-
Política Matadepera convertirà el camp de golf en un parc públic
-
Política El Vapor Ros ja és de titularitat municipal
-
Política Un regidor de Vox a Vacarisses comet actes vandàlics durant la nit de Cap d'Any
-
Política Ullastrell invertirà en el municipi més de 3 milions d'euros el 2025 per primera vegada a la història