El govern municipal de Terrassa ha optat, finalment, per externalitzar el servei d'autobusos urbans. Al contrari que en la gestió de l'aigua, on l'aposta és la municipalització, els autobusos seran gestionats per una empresa privada. L'equip de govern ha anunciat que convocarà de manera imminent la licitació del transport públic urbà.
El portaveu del govern, Alfredo Vega, argumenta que la decisió d'optar per una concessió es deu a "raons circumstancials" del mateix Ajuntament, a causa, entre d'altres, de les limitacions legals ha causa de la LRSAL o de l'addenda 27 als pressupostos de l'Estat. Entre d'altres dificultats per fer front a una eventual creació d'una empresa municipal de transports, l'Ajuntament hauria d'incrementar el nombre de treballadors municipals en un context desfavorable: aquest ha estat el primer any on s'han pogut cobrir el 50% de les baixes per jubilació, després de cinc anys sense poder suplir-les.
"No podem afrontar més del que tenim capacitat", justifica Vega. La municipalització de l'aigua, en aquest sentit, és la prioritat del mandat i, encara que la LRSAL i l'addenda 27 als pressupostos generals de l'Estat "generen incertesa", el tinent d'alcalde i regidor de l'Aigua creu que "no han d'influir" en el procés de municipalització de l'aigua. Els autobusos, així, continuaran un mínim de deu anys més gestionats per una empresa privada.
Control sobre l'empresa
Un altre motiu per optar per una concessió a 10 anys dels autobusos urbans és la capacitat d'influència de l'Ajuntament sobre l'empresa gestora. En la concessió actual, que es troba en període de pròrroga, l'Ajuntament de Terrassa té un 20% de TMESA, mentre que el 80% restant pertany al grup Avanza. Amb aquest 20%, afirma Vega, el consistori té "una capacitat molt gran de control", un control que no existeix sobre Mina Pública d'Aigües de Terrassa i que justifica, segons el govern municipal, que s'opti per models de gestió diferents en cada cas.
Tant des del PSC com des del PDECat asseguren que els dos grups que formen el govern bipartit de Terrassa tenen la mateixa visió i comparteixen arguments per prendre la decisió d'externalitzar el transport públic.
Encara falta establir el plec de condicions per a la licitació, però les intencions passen per subrogar la plantilla de TMESA a la nova empresa. TMESA compta amb uns 125 treballadors i el servei, segons Vega, "funciona raonablement bé".
En aquest procés per convocar la licitació, l'Ajuntament de Terrassa s'assessorarà d'experts ja que l'anomenada "transferència de risc" es presenta com una novetat important. Fins ara, la concessió a TMESA no comptava amb cap transferència de risc, però la legislació europea vigent obliga a incloure aquest aspecte.
La transferència de risc suposa que l'empresa assumeixi econòmicament les conseqüències si hi ha elements que fallen, mentre que fins ara podien ser compensats per l'administració municipal. La inclusió d'aquesta novetat a la licitació genera dubtes en el govern, ja que hi ha el temor que, si es transfereixen massa riscos, no presenti oferta cap empresa. Per això, Vega assegura que es posaran en contacte amb diferents empreses del sector per conèixer el seu parer. "No serà fàcil", augura el tinent d'alcalde.
El govern de Terrassa opta per un servei d'autobusos urbans externalitzat
El bipartit egarenc engegarà una concessió a deu anys a una empresa privada per gestionar el transport públic urbà
ARA A PORTADA
Publicat el 24 de maig de 2017 a les 12:20
Et pot interessar
-
Política Mor la mare de Josep Rull, president del Parlament
-
Política Enfrontaments al Ball de Plaça entre l'alcalde de Terrassa i Vox
-
Política Terrassa: Ballart entoma un govern en minoria enmig de discrepàncies i dimissions
-
Política Així queda el nou cartipàs de Terrassa, després de la sortida de Balcells
-
Política Dimiteix Maise Balcells, la primera tinent d’alcaldia de Terrassa
-
Política Matadepera convertirà el camp de golf en un parc públic