Els autobusos híbrids no són bons per a la memòria

Alfredo Vega i Marc Armengol, regidors del grup municipal socialista a l'Ajuntament de Terrassa

Publicat el 24 de febrer de 2016 a les 12:09
Els autobusos híbrids potser no són bons per a la memòria. I les cues de pansa, tot i la tradició popular, no semblen molt millors. Per això, quan en política algú pateix de “desmemòria selectiva”, com li passa a la regidora Carme Labòria (ERC-MES), no està de més recordar els fets amb objectivitat i explicar les coses als ciutadans i ciutadanes amb claredat i honestedat.

La regidora Labòria va abandonar el Govern Municipal i el PSC tres mesos abans de les darreres eleccions municipals, quan va tenir assegurat un lloc a la llista d’ERC. Ella aprofita per fer una crítica al PSC afirmant que ”...jo no he canviat d’idees”. Ens hauria d’explicar que havia canviat entre 2012 i 2015 en el PSC, més enllà de la proximitat de les eleccions municipals... No va tenir temps d’acomiadar-se dels seus antics companys i companyes, i ni tan sols del seu equip tècnic. Però sí va tenir temps d’afirmar que no es dedicaria a la política, mentre negociava una sortida personal a l’alçada de les seves ambicions, ja que confiava tornar a ser al govern municipal, tot i que amb un altre partit. L’operació no va sortir tal i com esperaven i ara la regidora Labòria es troba a l’oposició, on curiosament, pateix una profunda amnèsia sobre la seva etapa anterior.

Hem vist diferents episodis d’aquesta amnèsia selectiva, però el que més ens ha inquietat és la justificació que la regidora Labòria ha fet del seu vot contrari a la compra d’autobusos híbrids i dièsel. Ella i el seu grup polític han castigat els ciutadans i ciutadanes a canvi de tenir el plaer de tombar una proposta del Govern Municipal. Pensem que és una actitud irresponsable i demagògica, que perjudica la ciutat, i per això encara ens escandalitza més que justifiqui el seu vot negatiu i que hagi oblidat tots els avenços fets entre 2013 i 2015 en el projecte “Smart Energy” aplicat a transport, edificis municipals, energia solar, reducció de consum elèctric...

En el cas dels autobusos, aquest programa, recolzat i finançat per la Unió Europea, plantejava una fórmula per comprar autobusos híbrids i elèctrics (una inversió molt elevada) a través de l’estalvi en combustible. Tanmateix, la baixada de preu dels combustibles, que redueix l’estalvi econòmic, i l’elevat cost de la inversió juntament amb la novetat tecnològica no aconsella passar directament a una flota d’autobusos totalment híbrids o elèctrics. No es tracta de prendre “decisions valentes”, sinó de prendre decisions correctes i sensates, que millorin el medi ambient , que siguin assumibles econòmicament i permetin la gestió del servei amb la mateixa qualitat, donat l’impacte que sempre comporta la introducció d’una nova tecnologia en un sector en que el manteniment és clau.

Creiem, això sí, recolzats pels estudis tècnics que podem fer front a la compra de 6 autobusos híbrids i 9 autobusos dièsel Euro6 d’última generació per millorar el servei i reduir la contaminació. És un pas endavant molt important que ens posa al nivell de capitals com Barcelona o Madrid que disposen d’aquesta nova tecnologia en un 10% de la seva flota.

Per tant, continuem compromesos amb el projecte “Smart Energy” o TEI, tot i que de moment una part de l’oposició municipal ha bloquejat la renovació de la flota d’autobusos. Aportem algunes dades objectives, que sens dubte seran bones per ajudar a fer memòria... Des del 2012, l’Ajuntament ha estalviat més de 7,5 milions de kwh d’electricitat i gas, (equivalents a l’energia que gasten 2.500 llars durant tot un any), i més de 2,6 milions d’euros. Per altra banda, hem reduït les nostres emissions gairebé en 2 milions de kilograms de CO2. Això és una prova clara de la nostra voluntat d’avançar en la reducció de la contaminació i en la millora del transport públic, tot i que assumint costos econòmics raonables fins que les tecnologies híbrides i elèctriques s’abarateixin.

Tot això ho hauria de saber perfectament la senyora Labòria, però probablement no li convé massa recordar les coses ben fetes pel Govern Municipal quan ella en formava part i de les quals, amb major o menor dedicació i encert, també li correspon part del mèrit i de la responsabilitat. Esperem, però, que en els propers dies sigui possible apropar posicions i que alguns partits deixin de castigar els ciutadans i ciutadanes i de bloquejar la millora del transport públic.