ERC-MES vol instituts-escoles en una aposta clara per l'Educació a Terrassa

El grup republicà portarà al ple una proposta per demanar el compromís de l'Ajuntament i de la Generalitat en la lluita contra la segregació escolar

Publicat el 26 de juny de 2017 a les 16:45
El grup municipal d'ERC-MES vol situar l'Educació com un àmbit d'actuació prioritària a Terrassa. Per això, els republicans portaran al ple d'aquest dijous una proposta de resolució a impulsar un seguit de mesures que contribueixin a millorar les polítiques d'Educació locals i lluitar contra la segregació escolar, entre d'altres objectius. Una de les idees proposades és l'estudi per crear algun institut-escola allà on es consideri oportú.

La proposta d'ERC-MES arriba gairebé un any després que un informe del Síndic de Greuges de Catalunya constatés que Terrassa és la primera ciutat catalana amb més segregació escolar. Per aquest motiu i en vistes al curs 2019-2020, volen que Ajuntament de Terrassa i Generalitat de Catalunya treballin conjuntament per anticipar-se als problemes.

Isaac Albert, portaveu del grup d'ERC-MES, recorda que ja fa un any es va sol·licitar un informe sobre la segregació escolar per tal de començar a posar fil a l'agulla. Aquest informe, però, no arribarà fins a la primavera del 2018. "No pot ser excusa per no prendre mesures abans", afirma Albert. Amb tot, aquestes mesures no tindran efecte ni el curs que ve ni el 2018-2019, ja que tot just s'haurà enllestit l'informe.

Compromís de la Generalitat i del govern local

Des d'ERC-MES es defensarà al ple que, davant la situació escolar complexa evident de Terrassa i com a tercera ciutat del país, cal obtenir un compromís de la Generalitat, però també de l'executiu local, per situar l'educació com a àmbit d'actuació prioritari a la ciutat. Es demanarà que s'analitzin les necessitats de tots els centres educatius de la ciutat, tant pel que fa al projecte educatiu com per la complexitat de l'alumnat.

Entre els punts centrals de la proposta hi ha instar al Departament d'Educació a iniciar un programa de treball i anàlisi per a la creació d'un programa d'instituts-escoles a Terrassa, amb l'objectiu d'obrir tres d'aquests centres a la ciutat egarenca (un per cada zona escolar) abans del curs 2019-2020. Per a Isaac Albert, el model d'institut-escola pot ser doblement positiu: tant per a centre de Primària que podrien donar continuïtat a un bon projecte educatiu, com per a escoles amb una composició complexa de l'alumnat, amb el qual es podria continuar treballant durant l'ESO sense necessitat de canvi de centre.

A més, la proposta demana un canvi polític a Terrassa: que la regidoria d'Educació prengui un paper central més proper a alcaldia. Ara, la regidoria penja de l'àrea de Cultura, Innovació i Projecció de Ciutat i des d'ERC-MES consideren que queda en segon pla.

La proposta també planteja acords per incidir en una assumpció real per part dels centres concertats del seu rol de servei públic a l'hora d'assumir alumnat amb necessitats educatives especials o, per exemple, analitzar les possibilitats de futur d'aquells centres de secundària estigmatitzats per replantejar-ne amb profunditat el seu futur. La iniciativa també inclou la voluntat de treballar amb l'entorn, recuperant i prioritzant el projecte de Patis Oberts a tots els districtes, per fer d'aquest programa un àmbit d'actuació amb l'entorn alhora que permetin treballar el concepte d'educació a temps complet.