Els pressupostos generals de l'Estat preveuen invertir 2.230,7 milions a Catalunya el proper any. Així ho inclouen els comptes entregats al Congrés aquest dimecres per la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, segons els quals el país rebrà el 17,2% del total d'inversions territorialitzades pel govern espanyol. Per tant, per sobre del 16,4% del seu pes pel que fa a la població però per sota de nou del 19% del PIB estatal que representa, el llindar que marca la disposició addicional tercera de l'Estatut que caldria complir.
Pel que fa a la comarca del Vallès Occidental, en total hi ha previst invertir 11 milions d'euros aquest 2022 en tres projectes: la polèmica autopista B-40, els estudis de RTVE i l'aeroport de Sabadell. D'acord amb els comptes estatals, el pròxim any s'invertiran 9,3 milions d'euros en el Quart Cinturó o B-40. D'una banda, 9,2 milions d'euros en 6,2 km del tram entre Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) i Viladecavalls; i 127.000 euros en el subtram de Terrassa a Caldes de Montbui (Vallès Oriental).
Ambdues obres formen part de la connexió viària entre les comarques del Baix Llobregat i els vallesos Occidental i Oriental -iniciada l'any 2006 i amb data per finalitzar l'any 2023- per evitar passar per Barcelona. Un projecte que ha estat rebutjat tant per col·lectius ecologistes com per veïns de la zona que veuen innecessari aquest vial en un moment quan es potencia la mobilitat sostenible i creuen que caldria millorar la connexió ferroviària per fer aquest trajecte.
L'empresa pública Enaire té previst fer una inversió de 1,7 milions d'euros a l'aeroport de Sabadell en conceptes d'increment de la seguretat operacional (163.000 euros); inversions de suport i reposició (226.000 euros) i reforç i contenció del talús (1,3 milions d'euros). Finalment, l'any 2021 l'Estat tenia pressupostat 251.000 euros per actuacions en els estudis de Ràdio Televisió Espanyola de Sant Cugat. En els comptes pel 2022 no hi consten més inversions.
[h3]2.230 milions per Catalunya[/h3]
En total, més d'un terç de les inversions incloses als pressupostos per a Catalunya anirien destinades a Adif, qui preveu gastar-hi 848,6 milions l'any vinent, per damunt dels 707,4 milions inclosos als comptes del 2021. La inversió catalana de Renfe també creix dels 262,1 als 274,1 milions, igual que el Ministeri de Transports, que salta dels 163,8 a 241,4 milions. En canvi, les partides previstes a Ports de l'Estat es redueix dels 197,2 als 138,4 milions, així com les d'Enaire cauen dels 118,9 a 95,5 milions.
Els comptes del 2021 preveien una inversió per a Catalunya de 2.101,6 milions, l'equivalent al 17,1% del total. Una xifra molt similar als 2.051 milions (16,8% del total) inclosos en el projecte de pressupostos del 2019 que finalment no van veure la llum, arran del qual el govern de Sánchez va convocar eleccions. Es tracta, en tot cas, de xifres força superiors als 1.351,4 milions per a Catalunya previstos en els últims pressupostos elaborats per l'executiu de Mariano Rajoy, el 13,1% del total territorialitzat.
Ara bé, entre les xifres d'allò pressupostat i aprovat pel Congrés i allò finalment executat acostuma a haver-hi una diferència notable. Entre 2013 i 2018, l'Estat no va gastar un terç de les inversions previstes als comptes en infraestructures i, en concret pel que fa a empreses públiques sensibles com Renfe i Adif, les "pluges de milions" acostumen a quedar en ben poc, ja que tan sols han executat un 40% d'allò pressupostat els darrers cinc anys. Pel que fa al 2020, el govern espanyol va destinar a Catalunya només el 12,7% de les inversions, i el primer semestre d'aquest 2021 no sembla que millori, ja que el primer semestre tan sols hi havia gastat el 10,7% del total territorialitzat (i el 13% del previst en el pressupost).
La B-40 s'emporta 9,3 dels 11 milions que l'Estat invertirà al Vallès Occidental
Els comptes del 2022 inclouen l'ampliació de la B-30 a Terrassa, millores a l'aeroport de Sabadell i actuacions als estudis de RTVE a Sant Cugat
Ara a portada
Publicat el 13 d’octubre de 2021 a les 17:44