Ullastrell ja pot consultar les actes dels plens del 1754

El procés tècnic de digitalització ha anat a càrrec d'empreses especialitzades

Publicat el 07 d’abril de 2013 a les 10:26
Foto: Lluïsa Tarrida

Des del dia 21 de març, Ullastrell ja pot revisar mitjançant l'aplicació Arxius Municipals Digitals les més de 102.000 pàgines corresponents - 874 pàgines relacionades directament amb el municipi- a les actes dels plens municipals que comprenen un període que va des de l'any 1754 fins al 1961.

A més d'aquest ajuntament n'hi ha inicialment catorze més de la província de Barcelona: Avià, Avinyonet del Penedès, Callús, Folgueroles, Guardiola de Berguedà, Gurb, Llinars del Vallès, el Pont de Vilomara i Rocafort, Olèrdola, Sant Cebrià de Vallalta, Sant Pere de Vilamajor, Santa Maria de Palau Tordera, Sant Quirze Safaja i Tona. Aquests ajuntaments formen part del Programa de Manteniment de la Xarxa d'Arxius Municipals (XAM) que coordina l'Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. El cost econòmic de la digitalització ha estat de 45.459,25 euros assumits per la Diputació de Barcelona en tres exercicis (anys 2007, 2008 i 2011).

El procés tècnic de digitalització ha anat a càrrec d'empreses especialitzades i s'ha requerit una dedicació de 210 dies de treball equivalents a 1.500 hores. Posteriorment, un cop digitalitzades les actes, gràcies a la col·laboració de l'Oficina de Patrimoni Cultural i la Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius de la Diputació de Barcelona, es posa en marxa un punt d'accés a les actes del ple històriques dels arxius municipals dels 15 ajuntaments esmentats, a través del web de la Diputació.

La Xarxa d'Arxius Municipals és l'instrument que, des de l'any 2004, la Diputació ha anat desplegant per cooperar amb els ajuntaments de la província de Barcelona en relació als respectius serveis d'arxiu municipals. Actualment, la XAM està formada per 212 municipis.

Garantir la conservació dels documents

L'aplicació Arxius Municipals Digitals s'inicia amb les actes del Ple de l'Ajuntament perquè són una font d'informació essencial en relació a la vida política, econòmica i social dels municipis. Les actes informen de les decisions que la corporació municipal adopta en els diversos afers que afecten al municipi i a la seva població. Quant a la seva estructura, les actes recullen la data i hora en què comença la sessió, la relació de matèries debatudes, la relació d'assistents, la indicació de les persones que hi han intervingut, les incidències esdevingudes, els vots emesos i els acords adoptats.

Amb la seva digitalització i publicació, la Diputació de Barcelona, a través dels Arxius Municipals Digitals, vol garantir la conservació de la documentació dels ajuntaments i, alhora, facilitar-ne l'accés i la difusió als investigadors, interessats i ciutadans en general.