Inaugurat el tram Olesa - Viladecavalls de la B-40

El projecte ja és una realitat després de gairebé 17 anys en execució

Inauguració de la B-40 entre Viladecavalls i Abrera.
Inauguració de la B-40 entre Viladecavalls i Abrera. | ACN/Albert Segura
Nació
16 de febrer del 2024
Actualitzat el 19 de febrer a les 12:46h
El ministre de Transports i Mobilitat, Óscar Puente, ha inaugurat aquest divendres el nou tram de la B-40, un tram de sis quilòmetres de recorregut que permetrà connectar amb el Baix Llobregat, entre d'altres, de manera més ràpida i eficient. La cinta s'ha tallat a l'entrada del túnel, en terme municipal d'Abrera.

A la inauguració, a més del ministre, hi han assistit els alcaldes dels municipis que travessa la carretera: Jordi Ballart, de Terrassa), Cesca Berenguer, de Viladecavalls, Jordi Parent, d'Olesa de Montserrat i Jesús Naharro, d'Abrera. La consellera de Territori, Ester Capella, no hi ha assistit "per raons d'agenda".

L'obertura d'aquest tram arriba després de gairebé 17 anys d'execució, i el Ministeri hi ha invertit 293 milions d'euros. Es tracta d'un tram d'uns sis quilòmetres que connecta dos grans pols industrials i econòmics de Catalunya, però que també facilitarà els desplaçaments a altres indrets del país, donant alternativa als conductors que ara han de fer els recorreguts per altres vies.

Segons el Ministeri, es tracta d'una infraestructura "clau per al creixement econòmic" de la zona, per on circularan uns 43.000 vehicles diaris, dels quals un 20% seran vehicles pesants. Això es traduirà, com ha dit Puente, en una reducció de 28.000 tones de diòxid de carboni en el primer any, perquè escurçarà 

El nou tram converteix la B-40 en una via alternativa de gran capacitat, que permetrà connectar la A-2 a l'altura d'Abrera amb la C-16 i la C-58. 

El nou tram compta amb tres carrils per sentit, i en destaca el túnel de la Voltrera, amb dos tubs connectats per quatre galeries, dues de vianants i dos per al pas de vehicles d'emergència. Compta amb unes instal·lacions de seguretat molt avançades, com ara un sistema separatiu de la xarxa de drenatge per evitar abocaments contaminants al medi ambient, subministrament d'energia redundant, un sistema de ventilació sanitària i d'emergència en cas d'incendi, enllumenat eficient amb LEDs, i diversos sistemes de protecció contra incendis.
 

Inauguració de la B-40 entre Viladecavalls i Olesa. Foto: Nebridi Aróztegui


Al llarg de la seva història, les obres de la B-40 ha patit nombrosos endarreriments, alguns provocats per les crisis econòmiques, però també per problemes tècnics relacionats amb les característiques del territori. Precisament per salvar aquestes complicacions es va optar per crear tres viaductes i reforçar diferents punts amb murs de contenció de formigó. El 2022 es va reprendre la construcció de la via.

La següent fase de la B-40 és l'ampliació de la via des de Terrassa fins a Sabadell amb la coneguda Ronda Nord. L'acord polític per a la construcció d'aquesta via es va signar el juliol de 2023, i el ministre de Transports ha anunciat avui que ja s'ha pactat el contingut del conveni que permetrà tirar-la endavant.