Tarifes domèstiques i transport són conceptes que els responsables de l'administració i de les companyies que hi operen tenen clar que s'han d'apujar a principi d'any, just després de les campanades. I sembla que no tenen gaire en compte que la inflació tancarà l'any al voltant d'un modest 0,9%.
Aquest any, tot i que la baixíssima inflació fa difícil justificar alguns dels encariments, i malgrat que el preu d'alguns serveis, és cert, s'han congelat, la butxaca del ciutadà mitjà se'n continuarà ressentint.
I és que tot suma: el 2010, un any en el qual ningú espera grans remuntades econòmiques, els ciutadans hauran de pagar més IVA, que puja del 16% al 18% en el seu tram normal a partir del juliol, i es tributarà més per les rendes del capital, que passen de fer-ho al 19% des del 18% que s'hi aplicava fins ara.
Per acabar-ho d'adobar, la publicitada deducció lineal de 400 euros ha quedat jivaritzada i s'aplicarà només en casos tan específics com escadussers.
Gas i telèfon, d'entrada, no
Pel que fa als serveis domèstics, alguna bona notícia, la de la congelació, almenys fins a la pròxima revisió trimestral, de la tarifa del gas i de la bombona de butà. També ha frenat l'ascens un concepte que encara està regulat: la quota d'abonament de Telefónica, que s'estanca en 13,97 euros mensuals per tercer any consecutiu.
A banda d'això, el govern central va anunciar la setmana passada que l'anomenada tarifa elèctrica d'últim recurs (TUR), que tot i aquesta definició és la que paguen 22,7 milions de llars i petites empreses, s'elevarà un 2,64%.
Segons va puntualitzar el ministeri d'Indústria, aquest encariment representarà, per al consumidor mitjà sense discriminació horària, 89 cèntims més al mes. La TUR amb discriminació horària, l'antiga tarifa nocturna, no s'apujarà, ni tampoc el que paguen els beneficiaris del bonus social elèctric. Això representa uns 4,2 milions de llars.
Tot i això, associacions d'usuaris com Facua han denunciat que l'últim any el consumidor mitjà ha pagat un 9,6% més en el seu rebut de la llum i s'exclamen de la dificultat que hi ha per escatir els augments reals amb els gràfics tarifaris a la mà.
I encara en el capítol domèstic, l'aigua s'apujarà, de mitjana, un 1,9%, un percentatge que, tot i ser elevat respecte a la inflació, és el més petit dels últims 5 anys, sobretot si es compara amb l'aplicat el 2009, en què es va apujar un 8,3% de mitjana.
Transport metropolità
En el capítol de la mobilitat, el taxi ha deixat les tarifes tal com estaven, i el Bicing també estanca el seu preu anual en 30 euros, després de la substanciosa pujada de 5 euros del 2009. Pel que fa a la targeta T-10, de transport integrat per a l'àrea metropolitana de Barcelona, costarà un 1,95% més i passarà a costar 7,85 euros a partir de demà. El bitllet senzill d'autobús i metro per a una zona costarà 1,40 euros, un 3,70% més.
Altres abonaments pugen entre l'1,72% de la T-Dia, fins a 5,9 euros, i l'1,98% que s'encareixen la T-Trimestre i la T-Mes, que es pagaran a 134,1 euros i 48,85 euros respectivament.
En tot cas, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) assegura que l'increment de la tarifa mitjana és del 0,57%, per sota de l'1% que va autoritzar la Comissió de Preus de Catalunya a principi de desembre. La diferència entre les dues taxes es produeix per la introducció de la nova targeta T-12, d'una gamma per a famílies nombroses, i l'ampliació de la T-Jove fins als 25 anys.
Tampoc s'escapa de les pujades el transport ferroviari, i de fet, l'actualització no es gaire receptiva a la situació general, ja que és semblant a la del 2009. Els TGV i en general els trens de llarga distància s'encariran un 4% aquest any, segons va acordar aquesta setmana el consell d'administració de Renfe. El preu dels serveis de rodalia s'incrementarà un 6%, i els corresponents a mitjana distància, tant pel que fa a TGV com als convencionals, costaran un 5% més.
Pocs canvis en peatges
Respecte als peatges, les autopistes dependents de la Generalitat s'apujaran de mitjana un 0,69% per als turismes i motocicletes i es reduiran en un 0,5% per als vehicles pesants. En cas de les dependents de l'Estat, baixaran entre un 0,48% i un 0,05%.
Finalment, l'Ajuntament de Barcelona apuja un 8,5% l'impost de béns immobles, però congela l'impost de matriculació de vehicles i rebaixa substancialment les taxes de parquímetres i grua (6,3%) i les dels mercats (14,3%).
Aquest any, tot i que la baixíssima inflació fa difícil justificar alguns dels encariments, i malgrat que el preu d'alguns serveis, és cert, s'han congelat, la butxaca del ciutadà mitjà se'n continuarà ressentint.
I és que tot suma: el 2010, un any en el qual ningú espera grans remuntades econòmiques, els ciutadans hauran de pagar més IVA, que puja del 16% al 18% en el seu tram normal a partir del juliol, i es tributarà més per les rendes del capital, que passen de fer-ho al 19% des del 18% que s'hi aplicava fins ara.
Per acabar-ho d'adobar, la publicitada deducció lineal de 400 euros ha quedat jivaritzada i s'aplicarà només en casos tan específics com escadussers.
Gas i telèfon, d'entrada, no
Pel que fa als serveis domèstics, alguna bona notícia, la de la congelació, almenys fins a la pròxima revisió trimestral, de la tarifa del gas i de la bombona de butà. També ha frenat l'ascens un concepte que encara està regulat: la quota d'abonament de Telefónica, que s'estanca en 13,97 euros mensuals per tercer any consecutiu.
A banda d'això, el govern central va anunciar la setmana passada que l'anomenada tarifa elèctrica d'últim recurs (TUR), que tot i aquesta definició és la que paguen 22,7 milions de llars i petites empreses, s'elevarà un 2,64%.
Segons va puntualitzar el ministeri d'Indústria, aquest encariment representarà, per al consumidor mitjà sense discriminació horària, 89 cèntims més al mes. La TUR amb discriminació horària, l'antiga tarifa nocturna, no s'apujarà, ni tampoc el que paguen els beneficiaris del bonus social elèctric. Això representa uns 4,2 milions de llars.
Tot i això, associacions d'usuaris com Facua han denunciat que l'últim any el consumidor mitjà ha pagat un 9,6% més en el seu rebut de la llum i s'exclamen de la dificultat que hi ha per escatir els augments reals amb els gràfics tarifaris a la mà.
I encara en el capítol domèstic, l'aigua s'apujarà, de mitjana, un 1,9%, un percentatge que, tot i ser elevat respecte a la inflació, és el més petit dels últims 5 anys, sobretot si es compara amb l'aplicat el 2009, en què es va apujar un 8,3% de mitjana.
Transport metropolità
En el capítol de la mobilitat, el taxi ha deixat les tarifes tal com estaven, i el Bicing també estanca el seu preu anual en 30 euros, després de la substanciosa pujada de 5 euros del 2009. Pel que fa a la targeta T-10, de transport integrat per a l'àrea metropolitana de Barcelona, costarà un 1,95% més i passarà a costar 7,85 euros a partir de demà. El bitllet senzill d'autobús i metro per a una zona costarà 1,40 euros, un 3,70% més.
Altres abonaments pugen entre l'1,72% de la T-Dia, fins a 5,9 euros, i l'1,98% que s'encareixen la T-Trimestre i la T-Mes, que es pagaran a 134,1 euros i 48,85 euros respectivament.
En tot cas, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) assegura que l'increment de la tarifa mitjana és del 0,57%, per sota de l'1% que va autoritzar la Comissió de Preus de Catalunya a principi de desembre. La diferència entre les dues taxes es produeix per la introducció de la nova targeta T-12, d'una gamma per a famílies nombroses, i l'ampliació de la T-Jove fins als 25 anys.
Tampoc s'escapa de les pujades el transport ferroviari, i de fet, l'actualització no es gaire receptiva a la situació general, ja que és semblant a la del 2009. Els TGV i en general els trens de llarga distància s'encariran un 4% aquest any, segons va acordar aquesta setmana el consell d'administració de Renfe. El preu dels serveis de rodalia s'incrementarà un 6%, i els corresponents a mitjana distància, tant pel que fa a TGV com als convencionals, costaran un 5% més.
Pocs canvis en peatges
Respecte als peatges, les autopistes dependents de la Generalitat s'apujaran de mitjana un 0,69% per als turismes i motocicletes i es reduiran en un 0,5% per als vehicles pesants. En cas de les dependents de l'Estat, baixaran entre un 0,48% i un 0,05%.
Finalment, l'Ajuntament de Barcelona apuja un 8,5% l'impost de béns immobles, però congela l'impost de matriculació de vehicles i rebaixa substancialment les taxes de parquímetres i grua (6,3%) i les dels mercats (14,3%).