28
de novembre
de
2016, 16:13
Actualitzat:
16:29h
Terrassa comptarà amb quinze autobusos nous molt aviat. L'Ajuntament de Terrassa ha anunciat que TMESA, l'empresa responsable de la xarxa de transport públic col·lectiu de la ciutat, ha adquirit ja quinze vehicles per a renovar la seva flota. La compra d'aquests quinze vehicles va ser aprovada pel Ple el passat mes de febrer, tot i que va generar un fort debat sobre si els nous autobusos havien de ser de nova tecnologia híbrida o dièsel com fins al moment.
La mesa de contractació de TMESA, vistes les ofertes presentades per diferents empreses i tenint en compte les característiques tècniques, les ofertes econòmiques i els terminis de lliurament que presentaven les diverses opcions, ha decidit la compra dels següents vehicles: quatre autobusos de 12 metres MAN A22 amb carrosseria de Castrosua New City i motor de gas-oil; quatre autobusos de 18 metres MAN A24 amb carrosseria de Castrosua New City i motor de gas-oil; un microbús IVECO Daily 70C17 amb carrosseria Ferqui Sunrise i motor de gas-oil, i sis autobusos de 12 metres VOLVO 7900 amb motor híbrid.
En total, els quatre lots representen una inversió de 4.348.180 euros. Un cop presentat l'informe de la mesa de contractació al consell d'administració, l'empresa ha encarregat els autobusos als diferents proveïdors. Els vehicles, però, s'han de construir expressament, i s'espera que comencin a arribar a partir de la primavera de 2017.
La compra d'aquests vehicles suposarà una important renovació de la flota de TMESA, formada per 65 vehicles, alguns dels quals molt envellits i amb avaries importants. La incorporació dels quinze autobusos nous comportarà la baixa dels quinze més antics. Els nous autobusos suposaran per als usuaris millores en comfort i seguretat. En els últims anys han estat més freqüents de l'habitual les avaries i els incendis en diversos autobusos, encara que des de l'Ajuntament s'assegura que la seguretat està garantida per les revisions periòdiques a que se sotmeten els vehicles. Igualment, des de l'administració municipal s'afirma que els nous autobusos suposaran una substancial reducció de l'impacte ambiental del transport públic a la ciutat, perquè els vehicles que es compraran compten amb diversos avanços tecnològics per tal que siguin menys contaminants, i perquè els vehicles que es retiraran són els més vells i, consegüentment, els que contaminen més.
Sis autobusos híbrids
Per primera vegada, la flota d'autobusos urbans de Terrassa incorporarà vehicles híbrids, és a dir, que combinen els motor dièsel amb la tecnologia elèctrica. Aquest tipus d'autobús s'engega elèctricament i el motor dièsel no arrenca fins que el vehicle no assoleix els 20 km/h. D'aquesta manera s'aconsegueix un important estalvi de consum de combustible i d'emissions (al voltant d'un 30% respecte un vehicle amb motor dièsel convencional), a més de reduir també el soroll: no només arrenquen en silenci sinó que les portes, el sistema de climatització, els frens i altres sistemes auxiliars s'activen també elèctricament, amb la qual cosa es redueix el soroll durant el trajecte.
Pel que fa a la resta de vehicles, tots van equipats amb motors dièsel que compleixen la normativa d'emissions euro VI. En relació als autobusos que es donaran de baixa (euro II i euro III), aquests nous models redueixen entre un 29 i 63% el monòxid de carboni (CO), entre un 80 i un 88% els hidrocarburs no cremats (HC), entre un 92 i 94% els òxids de nitrògen (NOx) i entre un 90 i 93% les partícules.
La decisió sobre quants dels nous autobusos havien de ser híbrids i quants dièsel va ser el punt més polèmic entre els diferents grups municipals. Per a l'oposició d'esquerres, la quantitat de busos híbrids hauria de ser superior, mentre que PP i Ciutadans apostaven pel model més econòmic, que eren els dièsel. Finalment, l'equip de govern va decidir que d'híbrids en fossin sis, i de dièsel, nou.
Després de l'adquisició d'aquests quinze vehicles, la voluntat del govern municipal és continuar renovant la flota d'autobusos urbans mitjançant l'adquisició de cinc vehicles per any.
La mesa de contractació de TMESA, vistes les ofertes presentades per diferents empreses i tenint en compte les característiques tècniques, les ofertes econòmiques i els terminis de lliurament que presentaven les diverses opcions, ha decidit la compra dels següents vehicles: quatre autobusos de 12 metres MAN A22 amb carrosseria de Castrosua New City i motor de gas-oil; quatre autobusos de 18 metres MAN A24 amb carrosseria de Castrosua New City i motor de gas-oil; un microbús IVECO Daily 70C17 amb carrosseria Ferqui Sunrise i motor de gas-oil, i sis autobusos de 12 metres VOLVO 7900 amb motor híbrid.
En total, els quatre lots representen una inversió de 4.348.180 euros. Un cop presentat l'informe de la mesa de contractació al consell d'administració, l'empresa ha encarregat els autobusos als diferents proveïdors. Els vehicles, però, s'han de construir expressament, i s'espera que comencin a arribar a partir de la primavera de 2017.
La compra d'aquests vehicles suposarà una important renovació de la flota de TMESA, formada per 65 vehicles, alguns dels quals molt envellits i amb avaries importants. La incorporació dels quinze autobusos nous comportarà la baixa dels quinze més antics. Els nous autobusos suposaran per als usuaris millores en comfort i seguretat. En els últims anys han estat més freqüents de l'habitual les avaries i els incendis en diversos autobusos, encara que des de l'Ajuntament s'assegura que la seguretat està garantida per les revisions periòdiques a que se sotmeten els vehicles. Igualment, des de l'administració municipal s'afirma que els nous autobusos suposaran una substancial reducció de l'impacte ambiental del transport públic a la ciutat, perquè els vehicles que es compraran compten amb diversos avanços tecnològics per tal que siguin menys contaminants, i perquè els vehicles que es retiraran són els més vells i, consegüentment, els que contaminen més.
Sis autobusos híbrids
Per primera vegada, la flota d'autobusos urbans de Terrassa incorporarà vehicles híbrids, és a dir, que combinen els motor dièsel amb la tecnologia elèctrica. Aquest tipus d'autobús s'engega elèctricament i el motor dièsel no arrenca fins que el vehicle no assoleix els 20 km/h. D'aquesta manera s'aconsegueix un important estalvi de consum de combustible i d'emissions (al voltant d'un 30% respecte un vehicle amb motor dièsel convencional), a més de reduir també el soroll: no només arrenquen en silenci sinó que les portes, el sistema de climatització, els frens i altres sistemes auxiliars s'activen també elèctricament, amb la qual cosa es redueix el soroll durant el trajecte.
Pel que fa a la resta de vehicles, tots van equipats amb motors dièsel que compleixen la normativa d'emissions euro VI. En relació als autobusos que es donaran de baixa (euro II i euro III), aquests nous models redueixen entre un 29 i 63% el monòxid de carboni (CO), entre un 80 i un 88% els hidrocarburs no cremats (HC), entre un 92 i 94% els òxids de nitrògen (NOx) i entre un 90 i 93% les partícules.
La decisió sobre quants dels nous autobusos havien de ser híbrids i quants dièsel va ser el punt més polèmic entre els diferents grups municipals. Per a l'oposició d'esquerres, la quantitat de busos híbrids hauria de ser superior, mentre que PP i Ciutadans apostaven pel model més econòmic, que eren els dièsel. Finalment, l'equip de govern va decidir que d'híbrids en fossin sis, i de dièsel, nou.
Després de l'adquisició d'aquests quinze vehicles, la voluntat del govern municipal és continuar renovant la flota d'autobusos urbans mitjançant l'adquisició de cinc vehicles per any.