
Material que s'utilitza per trobar metalls Foto: DAAM
El Departament d’Agricultura de la Generalitat han incrementat en els darrers mesos el control sobre l’ús de detectors de metalls per a la recerca d’elements arqueològics amb quatre actuacions a les demarcacions de Lleida i Barcelona.
La primera va ser al jaciment arqueològic del Vilar i de la Grua, al terme municipal d’Avinyonet del Penedès (Alt Penedès); la segona, en uns camps agrícoles de Talarn (Pallars Jussà); la tercera, en una zona forestal de Camarasa (Noguera), i la quarta, en un camp agrícola de Balaguer (Noguera). Aquesta darrera, molt a prop del conjunt arqueològic del Pla d’Almatà, considerada bé cultural d’interès nacional.
L’ús dels detectors de metalls per a la recerca d’elements arqueològics és prohibit fora del marc de prospeccions arqueològiques autoritzades pel Servei d’Arqueologia i Paleontologia del Departament de Cultura de la Generalitat.
De vedades, els usuaris d’aquests aparells no són conscients que, amb el seu ús, infringeixen la Llei del patrimoni cultural de Catalunya i que poden acabar fins i tot davant del jutge. L’extracció d’objectes arqueològics en zones catalogades com a jaciment pot constituir delicte contra el patrimoni històric, i es castiga amb penes d’1 a 3 anys de presó i multa de 12 a 24 mesos.