L'Ajuntament de Balaguer passarà a dir-se "Paeria" després de 300 anys. L'alcalde de la ciutat, Jordi Ignasi Vidal, ha presentat la nova nomenclatura de la institució dos anys després que el Casal Pere III proposés la qüestió amb motiu del Tricentenari del 1714 en una conferència de l'historiador Prim Bertran, mort a finals del 2014.
El títol de Paeria i de paer en cap de Balaguer es va atorgar l'any 1311 i que va perdre l'any 1716, després de la Guerra de Successió. Bertran assegurava “es desconeix quan es crea i quan es perd la Paeria de Balaguer, però es recupera l'any 1311”. Ermengol X va ser el comte que va tornar a concedir aquest títol a la ciutat de Balaguer el 1311 i el va tenir fins a la derrota catalana en la Guerra de Successió i amb l'arribada dels borbons. Va ser aleshores quan el rei Felip V va aprovar el Decret de Nova Planta, arrabassant el títol a la ciutat de Balaguer, i va imposar les figures dels regidors i els batlles als municipis com a representants del rei.
L'alcalde de Balaguer, Jordi Ignasi Vidal, assegura que “el paer era escollit pels ciutadans mitjançant un procés d'insaculació, mentre que l'alcalde era escollit pel monarca, amb la qual cosa volem recuperar aquesta idea d'un procés que va de baix cap a dalt, i no a la inversa”.
A la demarcació de Lleida, només la ciutat de Lleida i la de Cervera tenen aquest títol, amb les figures dels paers i el paer en cap com a representants del municipi en el ple.
L'Ajuntament de Balaguer tornarà a dir-se «Paeria» després de 300 anys
Política
L'alcalde de la ciutat, Jordi Ignasi Vidal, ha presentat el canvi de nomenclatura
ARA A PORTADA
-
Política Lleida aprova les Ordenances Fiscals del 2027 amb l’abstenció d’ERC i Junts i el rebuig de la resta de l’oposició Àlvar Llobet i Sotelo
-
Política Fèlix Larrosa: «El temps posarà Montse Mínguez al lloc que li correspon» Àlvar Llobet i Sotelo
-
-
Política Qui és Sergi Vélez, la parella de Montse Mínguez a l'ull de l'huracà pels seus negocis immobiliaris Àlvar Llobet i Sotelo
-
Política José Crespín, de l'ombra d'Àngel Ros a ser la cara de l'Estat a Catalunya Àlvar Llobet i Sotelo
Publicat el
17 d’octubre de 2018 a
les 23:20
Actualitzat el
17 d’octubre de 2018 a les
23:27
Et pot interessar
-
Política
ERC Balaguer proposa commutar multes per treballs en benefici de la comunitat
-
Política Lleida rebrà 2,9 milions d’euros per impulsar places de residència universitària assequibles
-
Política ERC i Junts revalidarien l’escó a Lleida i el PSC podria perdre’n un, segons Sigma Dos
-
Política
Les tres lliçons del cas Mínguez
-
Política Montse Mínguez dimiteix per la polèmica immobiliària de la seva parella i no serà candidata pel 29-N
-
Política El cas Mínguez atia la pugna pel quart escó lleidatà
