Set centres educatius de Lleida utilitzaran el periodisme com a mètode d'aprenentatge

Aquesta iniciativa té la voluntat de fomentar les revistes escolars i treballar l’escriptura, la lectura i l’argumentació en català

  • Aquesta iniciativa té la voluntat de fomentar el pensament crític i treballar l’escriptura, la lectura i l’argumentació en català.
Publicat el 14 d’octubre de 2024 a les 18:17

Set centres educatius de la demarcació de Lleida han posat en marxa les seves revistes escolars en el marc del projecte d’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) impulsat pel diari digital Junior Report, dirigit a joves i adolescents. Aquest projecte convertirà més de 8.000 estudiants en redactors de notícies, entrevistes i articles d’opinió en format escrit, pòdcast o vídeo.

Aquesta iniciativa té la voluntat de fomentar el pensament crític i treballar l’escriptura, la lectura i l’argumentació en català. Per aconseguir-ho, el professorat vincularà l’actualitat global i local amb activitats que ajudaran a desenvolupar una visió crítica del món, integrar els coneixements dins d’un context lingüístic i cultural propi i reforçar el paper del català.

Els estudiants hauran de dur a terme tasques d’investigació i d’anàlisi per poder crear els seus propis continguts periodístics, compromesos socialment i amb esperit transformador. A més, els joves redactors disposen de credencials i equips de periodisme mòbil que els permetran cobrir esdeveniments culturals, socials i esportius. Les revistes tenen l’objectiu de crear una comunitat de lectors i es distribuiran a les famílies a través d’una newsletter trimestral.

Un nou programa dirigit a primària

Aquest curs s’ha creat un nou programa didàctic dedicat a l’educació primària, que abans no hi estava inclosa. Les activitats proposades estan adaptades a edats primerenques i permeten posar fonaments a les habilitats lingüístiques dels infants. La meitat dels centres participants són públics i la majoria implementen el programa en matèries de llengua, socials, dins d’una optativa o com a projecte.

Els centres educatius de la demarcació de Lleida que treballen el projecte són Escola Garona de Vielha, Escola Ruda – ZER Val d’Aran de Salardú, Institut Maria Rúbies de Lleida, Col·legi El Carme de Lleida, Institut d’Alcarràs, l’Escola Pia de Tàrrega i el Col·legi Episcopal de Lleida.

Un projecte compromès amb el periodisme educatiu

El projecte Revista Escolar Digital (RED) fomenta l’aparició i coordinació d’aquestes publicacions digitals des de l’any 2017. La iniciativa consisteix en una xarxa de diaris escolars gestionats, dirigits i redactats per estudiants de primària, secundària i batxillerat amb el suport de periodistes professionals.

Des del començament del projecte s’han publicat més de 6.000 articles signats per joves de diferents ciutats i en diferents idiomes: català, castellà, aranès, euskera, anglès, francès i alemany. Aquesta iniciativa s’ha tirat endavant amb el suport d’institucions com ara Acer for Education, l’escola de disseny LCI Barcelona, la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI Blanquerna) o  el diari La Vanguardia.